Sophie är en av Malmöborna som delar med sig av sin resa till psykisk hälsa.

Malmöbor pratar om psykisk ohälsa på suicidpreventiva dagen 10 september

Hur kan vi förhindra självmord? Det är temat för internationella suicidpreventiva dagen den 10 september. På gula vänskapsbänkar i staden kan du träffa Malmöbor med erfarenhet av psykisk ohälsa, tjänstepersoner i Malmö stad som arbetar med suicidprevention och personal från psykiatrisk slutenvård.

En av personerna som delar med sig är Sophie Mcfarlane. Sophie var bara tretton år, och på promenad med sin skolklass, när hon upplevde sin första hallucination. Efter det följde många år av psykisk ohälsa och självmordstankar innan hon fick rätt hjälp.

– Välkommen till min gula vänskapsbänk, för samtal om psykisk hälsa och återhämtning. Jag vill att min bänk ska vara en plats där man inte känner sig dömd och kan vara öppen med sitt mående. Jag har återhämtat mig och jobbar nu själv inom psykiatrin. Jag vill sprida budskapet om att hoppet finns!

Sophie går att träffa klockan 13–15 vid vänskapsbänken i Nydalaparken. På plats finns också Mötesplats Nydala som arbetar för att främja psykiska hälsa.

Se detaljerat program här

Vänskapsbänken på Gustav Adolfs torg, klockan 11–14

• Träffa Kristoffer Persson och Moa Grundström som båda har erfarenheter av psykisk ohälsa.
  • Charlotte Widén Odder, direktör funktionsstödsförvaltningen, och Roko Kursar, ordförande funktionsstödsnämnden, pratar om vikten av samverkan mellan olika aktörer för att förebygga suicid.
  • Träffa Malmö stads socialpsykiatriska team och få information om Aktivitetskatalogen som samlar aktiviteter riktade till personer med erfarenhet av psykisk ohälsa.
  • Arbetsmarknads- och socialförvaltningen berättar om stöd och hjälp vid psykisk ohälsa och utbildningen ”Första hjälpen till psykisk hälsa”.

Vänskapsbänken vid Centralstationen, klockan 13–15

• Träffa Gittel Ullebo som överlevt ett självmordsförsök och Kim Plunterman som är Hjärnkoll-ambassadör.
  • Eva Nilsson, Malmö stad, berättar om utbildningen ”Första hjälpen till psykisk hälsa”.

Vänskapsbänken vid Triangelstationen, klockan 13–15

• Träffa Bosse Persson, anhörig och engagerad i föreningen Libra balans. Han är också initiativtagaren till Malmös gula vänskapsbänkar.
  • Träffa Annika Sandgren som förlorat sin 21-åriga dotter. En del av hennes läkning har varit att genom föreningen Autism Skåne stötta familjer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
  • Träffa Rosella Citterio som är anhörigkonsulent i Malmö stad och instruktör i "Första hjälpen till psykisk hälsa". Rosella berättar om stöd till anhöriga som har förlorat någon i suicid eller lever med psykisk ohälsa.

Vänskapsbänken i Kungsgatans allé, klockan 10–12

• Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen berättar om utbildningen ”Första hjälpen till psykisk hälsa” och programmet Youth Aware of Mental Health (YAM).
  • Träffa Leo som berättar om sin erfarenhet av psykisk ohälsa. När Leo i tonåren vågade berätta att hen inte orkade leva längre kom vändningen till det bättre. Idag är Leo genom sitt engagemang i Trans- och tjejjouren den vuxna hen själv hade behövt som ung.

Vänskapsbänken i Nydalaparken, klockan 13–15

• Sophie Mcfarlane berättar om hur hon återhämtat sig från psykisk ohälsa.
  • Mötesplats Nydala bjuder på korv med bröd och berättar om sin mötesplats som arbetar för att främja psykiska hälsa.

Vänskapsbänken på Limhamns torg, klockan 11–13

• Marie-Louise Zaar, anhörigkonsulent i Malmö stad, informerar om stöd till anhöriga och utbildningen "Första hjälpen till psykisk hälsa".
  • Malmö stads mötesplatser för seniorer berättar om sin verksamhet.
  • Få tips på stöd och service seniorer kan få i vardagen.

Vänskapsbänken på Poppeludden, Pildammsparken, klockan 10–11

• Personal från psykiatrisk slutenvård, SUS, informerar om vilken hjälp som finns och vart man kan vända sig.
  • Träffa Fredrik Tjulander, sjuksköterska inom psykiatrin och ambassadör för de gula vänskapsbänkarna, som har erfarenhet av hur ekonomiska skulder kan försvåra psykisk ohälsa.

Om internationella suicidpreventiva dagen
Den internationella suicidpreventiva dagen har lanserats av International Association for Suicide Prevention (IASP) och Världshälsoorganisationen (WHO) för att uppmärksamma arbetet med att förhindra självmord.

Under 2023 dog 1 617 personer i Sverige av suicid.

Susanna Agerius, samordnare: susanna.agerius@malmo.se, 0766-35 42 43.

Utskickat av Annie Boldt, kommunikatör: annie.boldt@malmo.se, 0766-11 84 33.