Malmö utsedd till Årets Bussturiststad 2013

Det var under en prisceremoni på Busstorget inom ramarna för den populära TUR-mässan i Göteborg som vinnaren avslöjades. Kerstin Gustafsson, Gatudirektör i Malmö stad, var ytterst nöjd med resultatet:

- Det är otroligt glädjande att vi får denna uppmärksamhet. Kollektivt resande är viktigt i Malmö och vi har arbetat hårt för att få till en bra och central lösning för alla bussresenärer, säger Kerstin Gustafsson.

Motiveringen lyder "Malmö har de senaste åren jobbat strategiskt och proaktivt för att öka bussturismen. Malmös centralstation har öppnats för kommersiell busstrafik och det förs en konstruktiv dialog med bussbranschen för att ta fram bästa möjliga lösningar och förbättringar för bussturismen. Vinnaren premieras för sin lyhördhet för branschens önskemål och för ett prestigelöst förhållningssätt i detta arbete".

Malmö stad har involverat bussbranschen och andra trafikaktörer i att skapa nya lösningar och förbättringar. Bland annat har staden tillsammans med Skånetrafiken, Region Skåne och Jernhusen tagit fram en programförklaring för Malmö centralstation för de närmaste åren. Som en del i det arbetet har man sett över hur tidtabellstyrd fjärrtrafik kan angöra vid Malmö centralstation. En märkbar förbättring som skapar mindre besvär och mer aktiv tid på destinationen för bussturister.

Johan Hermansson, Turistdirektör i Malmö stad, är strålande glad och ser utvecklingen av bussresandet till Malmö som viktigt och ett led i Malmös arbete att vara en attraktiv stad.

- Många gånger börjar och slutar en upplevelse med en resa. Resan vill vi ska vara så bekväm som möjligt. Att kunna erbjuda bussresenärer till Malmö en central och effektiv angöring är en viktig del i upplevelsen av Malmö, säger Johan Hermansson, som tillsammans med Magnus Fahl enhetschef från Gatukontoret tog emot priset .

Andra bidragande faktorer var Malmös tydliga hemsida och produktmanual för bussresearrangörer samt ett nyhetsbrev som går ut 4 gånger om året och innehåller material och nyheter som är skräddarsydda till bussbranschen.

Utmärkelsen innebär att det blir Malmö som kommer att representera Sverige vid den internationella tävlingen IRU City Trophy 2013 i höst.

För ytterligare information, kontakta:
Kerstin Gustafsson, Gatudirektör Malmö, +46 (0)70-934 13 70, kerstin.gustafsson@malmo.se

Magnus Fahl, Enhetschef Trafikavdelningen, +46 (0)70-934- 21 99, magnus.fahl@malmo.se

Johan Hermansson, Turistdirektör Malmö, +46 (0) 70-144 26 00, johan.hermansson@malmo.se

Anna Wittgren, Projektledare Privatresor, + 46 (0) 70-934 22 09, anna.wittgren@malmo.se