Malmö stads kulturprismottagare 2024, Liv Strömquist. Foto: Malmö stad.

Malmö stads kulturpris 2024 går till Liv Strömquist

Malmö stads kulturpriskommitté har beslutat att utse Liv Strömquist som mottagare av 2024 års kulturpris. Liv Strömquist är främst välkänd som serieskapare. Hon har gjort betydande insatser för Malmös kulturliv genom sina engagerade, satiriska och humoristiska verk som ofta behandlar samhällskritiska teman ur ett feministiskt perspektiv.

Motivering

Liv Strömquists politiska engagemang och dröm om att bli författare ledde henne in i serievärlden, där hon snabbt gjorde sig ett namn genom sina fanzines. Dagens Nyheter bad henne snart att börja teckna serier för dem. Ett tag därefter plockade P3 upp henne som manusförfattare samtidigt som hon producerade egna seriealster. Under samma period flyttade Liv till Malmö, som genom bland annat Serieskolan var känd som ”Seriestaden”.

Hennes debutalbum, Hundra procent fett från 2005, följdes av en jämn ström av album som Drift, Einsteins fru, Prins Charles känsla och Ja till Liv. Hennes verk, kända för att kombinera allvar med humor, behandlar ofta frågor om klass och feminism. Liv Strömquist blev rikskändis genom sin menskonst i Stockholms tunnelbana och har också medverkat i TV-programmet Liv och Horace i Europa.

Hon har mottagit flera priser och utmärkelser, inklusive Region Skånes kulturpris, Sydsvenskans kulturpris, Dagens Nyheters kulturpris och Malmö stads kulturstipendium för värdefulla insatser 2022. Just nu sätts pjäsen Liv och död Strömquist upp på Dramaten, skriven tillsammans med Ada Berger. Pjäsen är en samtidskritik av vårt individualistiska samhälle och dess förhållande till döden.

Livs närvaro i många olika medier gör henne till en perfekt samtidsanalytiker, en roll som kanske behövs mer nu än tidigare, när vi tillsammans rusar mot en alltmer komplex framtid. Baserat på detta har kulturpriskommittén beslutat att 2024 års kulturpris går till Liv Strömquist.

Malmö stads kulturpris

Varje år delas Malmö stads kulturpris ut till en person som stått för värdefulla insatser i Malmös kulturliv. Priset riktas till personer som genom en mångårig kulturgärning har berikat och utvecklat Malmös kulturliv och därmed gjort ett bestående avtryck.

Kulturpriset, som består av en statyett samt en prissumma på 80 000 kronor, delades ut på en ceremoni i Rådhuset under förmiddagen. Även årets kulturstipendiater var på plats och tilldelades sina diplom.

Kulturpriskommittén:

• Carina Nilsson, ordförande kommunfullmäktige
  • Björn Gudmundsson, vice ordförande kommunfullmäktige
  • Anja Nordberg Sonesson, 2:e vice ordförande kommunfullmäktige
  • Janne Grönholm, ordförande kulturnämnden/ansvarigt kommunalråd
  • Hanna Sandberg, vice ordförande kulturnämnden
  • Anton Sauer, 2:e vice ordförande kulturnämnden
  • Annika Cedhagen, kulturdirektör

Malmö stads kulturstipendiater

Varje år delas cirka tolv kulturstipendier ut inom olika konstområden. Stipendierna tilldelas enskilda personer och är av två slag: kulturstipendier för konstnärlig utveckling och kulturstipendier för värdefulla insatser. Därtill tilldelas en kulturutövare ett stipendium till minne av Gunni Johansson. Läs mer om årets kulturstipendiater här.

Christoffer Andersson, sektionschef, kulturförvaltningen
Christoffer.andersson@malmo.se