Filmfestivalen BUFF får Malmö stads kulturpris 2023. Från vänster: Julia Jarl, Daniel Lundquist, Lina Birk och Måns Leonartsson.

Malmö stads kulturpris 2023 går till BUFF

Malmö stads kulturpriskommitté har beslutat utse filmfestivalen BUFF som mottagare av 2023 års kulturpris. BUFF är Sveriges största filmfestival med fokus på barn- och ungdomsfilm.

Varje år delas Malmö stads kulturpris ut till en person eller organisation som stått för värdefulla insatser i Malmös kulturliv. Priset riktas de som genom en mångårig kulturgärning berikat och utvecklat Malmös kulturliv och därmed gjort ett bestående avtryck.

Kommitténs motivering är:

BUFF filmfestival är Nordens viktigaste och största filmfestival med fokus på barn och ungdomsfilm. Festivalen arrangeras i Malmö i mars varje år sedan 1984. BUFFs mångåriga arbete bidrar till att höja statusen för barn- och ungdomsfilm både i Norden och internationellt. Ett långsiktigt och uthålligt arbete som också involverat många samarbeten och skapat ett brett kontaktnät både lokalt, nationellt och internationellt.

BUFF är idag en internationell mötesplats som sätter Malmö på kartan. Under resten av året når festivalen ut till unga i hela Sverige genom olika verksamheter och filmdistribution. BUFFs ambition är att visa de bästa barn- och ungdomsfilmerna från hela världen, filmer med hög kvalitet gjorda ur ungas perspektiv, som handlar om angelägna och berörande frågor, filmer som annars inte visas i Sverige.

BUFF tar verkligen den unga publiken på allvar och har med stort engagemang sedan starten nått hundratusentals unga malmöbor, varav många har upplevt sitt första biobesök på festivalen. Filmfestivalen når unga malmöbor ifrån förskolan till och med gymnasiet genom samarbete med skolbion, samt familjepublik och professionell bransch, och ger med sitt unika utbud publiken tillfälle att spegla sig i unga från hela världen. På detta sätt skapas större förståelse och igenkänning, något som är extra angeläget i Malmö.

Kulturpriset, som består av en statyett samt en prissumma på 80 000 kronor, delades ut på en ceremoni i Rådhuset på måndagsförmiddagen. Även årets kulturstipendiater var på plats och tilldelades sina diplom.

Kulturpriskommittén:
Carina Nilsson (S), ordförande i kommunfullmäktige
Björn Gudmundsson (S), 1e vice ordf kommunfullmäktige
Anja Nordberg Sonesson (M), 2e vice ordf kommunfullmäktige
Janne Grönholm (MP), kulturnämndens ordf samt ansvarigt kommunalråd
Hanna Sandberg (S), 1e vice ordf kulturnämnden
Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör

Malmö stads kulturstipendiater
Varje år delas cirka tolv kulturstipendier ut inom olika konstområden. Stipendierna tilldelas enskilda personer och är av två slag, kulturstipendier för konstnärlig utveckling och kulturstipendier för värdefulla insatser. Därtill tilldelas en kulturutövare ett stipendium till minne av Gunni Johansson. Läs mer om Malmö stads kulturstipendiater 2023 här.

Carina Nilsson, ordförande i kommunfullmäktige
telefonnummer: 040-34 10 27