Malmö stads idrottspris till ung, hoppfull stjärna

Malmö stads idrottspris till ung, hoppfull stjärna

Malmö stads idrottspris till ung, hoppfull stjärna.

Malmö stads idrottspris har delats ut i mer än 40 år. Prismottagaren ska vara en ”därav förtjänt idrottsutövare, mantalsskriven i kommunen”. Priset består av 20 000 kronor samt en statyett av ädelsmeden Magnus G:son Liedholm.

2021 år går detta ärofyllda pris till simhopparen Emilia Nilsson Garip. Juryns motivering lyder:

”Emilia, en ung och djärv 18-åring boende i Malmö tog sommaren 2021 två guldmedaljer vid junior Europamästerskapen i Rijeka i Kroatien där hon tävlade i simhopp. Guldmedaljerna fick hon både för simhopp 1 meter och 3 meter. Redan 2015 tog Emelia två guldmedaljer i Nordiska mästerskapen i simhopp för juniorer, sedan dess har det blivit ytterligare 14 guldmedaljer i svenska och nordiska mästerskap i olika simhoppsgrenar. På världsmästerskapet i Kiev förra året blev det 2 bronsmedaljer, då i simhopp 1 meter och i Teamevent. Hon har även fått guldmedalj i 3 meter Synchro. Emilia tog 2020 två guldmedaljer vid svenska mästerskapet i simhopp. Emilia har återigen placerat Malmö på simhoppskartan.”

Prisutdelning sker på Mästarhyllningen, Rådhuset den 5 april 2022 i Rådhuset.

I juryarbetet har följande personer deltagit:

Carina Nilsson, ordförande kommunfullmäktige

Eva Bertz, ordförande fritidsnämnden

Sven-Erik Rasmusson, vice ordförande fritidsnämnden

Tony Rahm, 2:e vice ordförande fritidsnämnden

Tommy Theorin, ordförande MISO (Malmö Idrottsföreningars Samorganisation)

Michael Lindholm, Skånska Dagbladet

Hans Zillén, Radio Malmöhus

Mer information:

Carina Nilsson (kommunfullmäktiges ordförande)

0702 -46 50 38

carina.nilsson.ks@malmo.se