Malmö stad ur årsrikas horisont

Malmö stad ur årsrikas horisont

Forum för demokrati och mänskliga rättigheter har idag lämnat in en rapport till kommunstyrelsen i Malmö om hur årsrika Malmöbor upplever sin situation i staden. Syftet med rapporten är att synliggöra områden där berörda nämnder i Malmö kan utveckla sitt arbete och förståelse för sina seniora invånare. Rapporten grundar sig på dialogmöten med åldersgruppen som genomfördes av forumet under hösten 2021.

Rapporten identifierar flera områden som den berörda gruppen önskar se förbättringar inom:

• Utveckla utformningen av mötesplatserna i staden för att passa olika behov hos årsrika
  • Utveckla tillgängligheten och deltagandet på mötesplatserna genom att se över möjligheter till transport och parkering
  • Utveckla det förebyggande arbetet med stöd till åldersrika i vardagen såsom IT-fixare, fixartjänst och parkvandrare
  • Utveckla kontakten med lokalpoliser, väktare eller trygghetsvärdar som känner ansvar för närområdet
  • Utveckla förutsättningarna för föreningar att samverka kring årsrika och unga
  • Lyssna in årsrikas åsikter, ta dem på allvar och återkoppla resultat

– Forumet för demokrati och mänskliga rättigheter ger genom sin rapport till kommunstyrelsen en röst till Malmös årsrika. Jag hoppas att staden nu lyssnar så att fler får möjlighet att leva livet, hela livet i Malmö, säger Ewa Bertz (L), kommunalråd för demokrati och mänskliga rättigheter.

– Det är otroligt viktigt att förtroendevalda är lyhörda och träffar medborgare. Direkta möten och dialog är viktiga för demokratin. Forumet för demokrati och mänskliga rättigheter har varit ett viktigt forum för Malmöbor att berätta om sina upplevelser av staden, säger Mubarik Abdirahman (S), ledamot i kommunstyrelsen.

Ewa Bertz, 0706-03 43 39

Mubarik Abdirahman, 0704-29 54 14