Malmö stad uppmärksammar IDAHOT-dagen för första gången

17 maj är det datum då WHO tog bort sjukdomsklassningen av homosexuella. Den dagen har nu blivit en internationell dag mot homo- och transfobi, IDAHOT-dagen, International Day Against Homophobia and Transphobia. I år uppmärksammar Malmö stad den här dagen för första gången.

Den 16 maj hålls ett seminarium på Malmö Museum om homo- och transfobi som tar upp HBTQ-personers utsatthet i samhället och behovet av trygga mötesplatser. Utanför museet kommer regnbågsflaggan att hissas.

På plats är bland annat antidiskrimineringskommunalrådet Hanna Thomé (V) och Ulrika Westerlund, RFSL:s ordförande. Seminariet avslutas med ett panelsamtal mellan ansvariga politiker. I samband med panelsamtalet klockan 11:30 finns tillfälle för journalister att göra intervjuer.

– Mycket positivt har hänt vad gäller HBTQ-personers rättigheter men det är lång väg kvar. Det är viktigt att visa på den homo- och transfobi som finns och agera. Jag är glad och stolt för att Malmö tar detta viktiga steg och officiellt börjar uppmärksamma denna viktiga dag, säger Hanna Thomé (V) kommunalråd med ansvar för antidiskriminering och kultur.

– Jag är extra glad för att RFSL:s ordförande Ulrika Westerlund kommer. Att vi står så långt fram som vi gör idag handlar om människor och hbtq-rörelsens envetna kamp. I den kampen är och har RFSL varit central, säger Hanna Thomé.

– Det är viktigt att Malmö tar avstånd från alla former av diskriminering, Vi ger sedan tidigare utbildningar för personal och bidrag till organisationer som verkar opinionsbildande och stödjande för HBTQ-personer. Detta är ytterligare en markering för att sätta frågan högt på dagordningen i alla våra verksamheter, säger Carina Nilsson (S) kommunalråd för personalfrågor, vård och omsorg.

Arbetet mot homo- och transfobi är en del av Malmö Stads omfattande arbete mot diskriminering. Arrangörer är Malmö stad, RFSL Rådgivningen Skåne, Habitat Q, ABF Malmö och Malmö mot Diskriminering.

Programmet i sin helhet bifogas.

För mer information kontakta:

Hanna Thomé, 0709-13 46 61

Carina Nilsson, 040-34 12 61