Malmö stad trappar upp arbetet mot kriminalitet kopplat till stadens leverantörer

Som en del i stadens arbete med att komma åt strukturer kring välfärdsfusk, svart ekonomi och arbetslivskriminalitet inrättas nu en funktion som har till uppdrag att följa upp Malmö stads leverantörer och förhindra arbetslivskriminalitet. På stadskontorets upphandlingsenhet inrättas den permanenta funktionen som kommer arbeta med frågorna.

Malmö stad kan bidra till att främja ett socialt hållbart samhälle genom att följa upp och ställa krav i kommunens upphandlingar. Genom att ta ett socialt ansvar i upphandlingsledet medverkar staden till att minska arbetslivskriminaliteten och även till att använda Malmöbornas pengar på ett ansvarsfullt sätt.

– Arbetstagarna och Malmöborna betalar ett högt pris för arbetslivskriminaliteten - det kan vi inte acceptera. Vi har ett arbete i gång sedan tidigare och jag är glad att vi nu intensifierar arbetet och skapar långsiktighet genom att inrätta en permanent funktion, säger Sofia Hedén(S), kommunalråd med ansvar för miljö och service.

– Kriminalitet inom arbetslivet påverkar stadens verksamheter och underminerar Malmöbornas förtroende för samhället och det offentliga. Malmö stad driver därför ett aktivt arbete för att förebygga brottslighet såväl inom stadens verksamheter som parterna vi upphandlar av, säger Roko Kursar(L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

–Våra gemensamma resurser ska inte gå till näringsidkare som utnyttjar sina anställda, fuskar och tar pengar från våra trygghetssystem. Jag är glad att vi nu tar nya steg i arbetet att stärka den sociala hållbarheten när vi upphandlar, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Sofia Hedén nås via, Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 070-836 40 16

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 073-416 64 97