Malmö stad stöttar Eldfesten på Mölleplatsen

Malmö stad stöttar Eldfesten på Mölleplatsen

Det persiska nyåret, Newroz, infaller på vårdagjämningen. Firandet inleds dock en vecka innan under Eldfesten, som firas sista tisdagen innan Newroz. Dagen firas med flammande eldar som symboliserar solens återkomst och vintern som blir till vår.

Traditionsenligt firas båda dagarna i Malmö, och precis som ifjol sker det i år på Mölleplatsen. I Malmö har Eldfesten i många år varit en välbesökt och uppskattad tillställning som är avgiftsfri och öppen för alla som vill delta. Utöver eldar kommer det att finnas en musikscen och mat för de firande.

Arrangörerna bakom firandet är Föreningen Kulturparaplyet, bestående av Malmö Kurdförening, Ensamkommandeförbundet, Riksteaterföreningen Bang samt Iransk-svenska solidaritetsföreningen. Kommunstyrelsens arbetsutskott i Malmö stad beslutade under måndagen att stötta genomförandet av Eldfesten med 600 000 kronor.

Mellan 5000 och 7000 personer beräknas komma för att fira Eldfesten, som går av stapeln den 14 mars 2023.

- Eldfesten är ett vårtecken världen över. Både Newroz och Eldfesten är en tid att samlas med vänner och familj för att fira att vi går mot ljusare tider. I vintermörkret är det glädjande att vi återigen kan se fram emot att fira Eldfesten tillsammans här i Malmö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Efter en lång vinter är det glädjande att vi även i år kan möjliggöra för Malmöbor och besökare att mötas i vår stad för att fira vårens och solens efterlängtade återkomst. I vårt internationella Malmö har Eldfesten kommit att bli en traditionell och festlig tillställning för många Malmöbor, oavsett bakgrund, som också lockar folk från hela regionen, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsen förste vice ordförande.

- Vi lever i oroliga tider, inte minst för många svenskiranier som oroar sig för sina nära och kära i hemlandet. Situationen gör att det blir särskilt viktigt med tillfällen där vi kan samlas och umgås. Just eldfesten har blivit ett av våra största gemensamma firanden och som lockar tusentals Malmöbor, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 2)