Malmö stad stärker arbetet mot klimatförändringar

Malmö stad stärker arbetet mot klimatförändringar

Malmö stad har beslutat att ansöka om att bli partner i det globala nätverket Making Cities Resilient 2030 (MCR2030) vilket består av ett stort antal aktörer med expertis inom stadsresiliens, katastrofreducering och klimatförändringar. Utöver att bli partner har Malmö också avsikt att etablera sig som en Resilience Hub för Östersjöregionen vilket ger staden en samlande roll för medlemsaktörer i området.

Idag utgörs det globala partnerskapet MCR2030 av ett stort antal aktörer som gemensamt upprättat en färdplan för resiliens. Resiliens betyder i detta sammanhang en förmåga att kunna hantera eventuella kriser som uppstått som resultat av klimatförändringar. Till stöd för detta arbete erbjuder nätverket verktyg, erfarenhetsutbyte och kunskapsvägledning med syftet att stärka den globala motståndskraften. Som partner i nätverket hade Malmö stad fått ta del av detta viktiga kunskapsutbyte vilket gett staden goda möjligheter att fortsätta bygga upp motståndskraften mot de klimatförändringar vi står inför.

Utöver ett partnerskap i MCR2030 avser Malmö stad också att ansöka om att bli en Resilience Hub för Östersjöregionen. Som resultat av Malmös långsiktigt strategiska arbete kopplat till miljö, klimat och stadsplanering finns det redan en stark internationell uppbackning till förslaget att Malmö blir en Hub för området.

Att vara Resilience Hub innebär att man är långt fram i processen för MCR2030 och hade därigenom gett struktur till Malmös resiliensarbete som del av det globala initiativet. Detta hade gjort Malmö till en plats dit aktörer i regionen kan vända sig för att söka erfarenhet och kunskap vilket inte enbart gynnat staden utan också det näringsliv och de organisationer som bedriver sin verksamhet i området.

– Vi behöver ständigt hålla fokus på stadens motståndskraft. Att bli partner i detta globala nätverk hade stärkt vårt arbete ytterligare, säger Simon Chrisander (L), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling.

– Malmö ligger långt fram i utvecklingen när det kommer till arbetet med miljö och hållbar stadsutveckling. Ambitionerna är alltid högt ställda och vi ska ligga i framkant. Genom nätverket kan vi ta ytterligare steg för att möta framtidens klimatförändringar, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

Simon Chrisander, 0768-99 24 00

Andreas Schönström, 0709-11 68 97