Malmö stad ska möta behovet av fler studentbostäder

Malmö stad ska möta behovet av fler studentbostäder

MKB ska ta fram en strategi för hur man planerar att möta studentbostadsbehovet i Malmö, olika typer av boendekoncept ska prövas och när kommunala verksamheter flyttar ska Malmö stad överväga möjligheten att göra om lokalerna till studentbostäder. Det är några av verktygen som Malmö stad ska använda för att möta behovet av fler studentbostäder i staden.

Under förra mandatperioden byggdes fler än 1 000 bostäder som lämpar sig för unga i Malmö, och under 2023 färdigställdes fler än 700 nya studentbostäder i staden. Totalt finns nu 3 200 studentbostäder för de drygt 18 000 studenterna som bor i Malmö, men till skillnad från de flesta andra universitetsstäder saknar Malmö en egen studentbostadsaktör. Därför har Malmö stad tillsammans med Malmö universitet och andra aktörer utrett hur man ska kunna möta behovet av fler studentbostäder i staden.

Utredningen visar att fler studenter i Malmö arbetar, har barn och förefaller vara äldre än studenter i andra studentstäder. Många av Malmös studenter löser sin boendesituation på den ordinarie bostadsmarknaden, och är geografiskt spridda i stora delar av staden. Som en växande stad behöver Malmö dock en långsiktig lösning för att möta behovet av studentbostäder, konstaterar utredningen, och Malmö stad bör därför arbeta för att utveckla de verktyg staden redan har för att skapa fler studentbostäder.

Utredningen föreslår inte att staden startar ett eget studentbostadsbolag, utan i stället ska MKB få ett förtydligat uppdrag att arbeta med studentbostäder. En strategi ska tas fram som visar hur MKB planerar att möta studentbostadsbehovet i staden. Malmö stad ska också fördjupa sig i och utreda var studentbostäder är efterfrågade, samt vilken typ av studentbostäder och vilka preferenser och behov som studenterna har för sitt boende.

Utöver MKB:s större roll ska staden arbeta med en utvecklad markanvisningsprocess inspirerad av stadens befintliga arbete med Mallbo, samt pröva olika typer av boendekoncept såsom exempelvis kollektivboende. Boplats Syd får även ett förtydligat uppdrag mot studenter, och när kommunala verksamheter byter lokaler så ska staden överväga möjligheten att göra om dem till studentbostäder där så är lämpligt.

- Malmö ska vara Sveriges bästa studentstad, och då krävs det att vi ser till att det finns studentbostäder som möter både studenternas behov och plånböcker. MKB har Sveriges nöjdaste studenthyresgäster och har prisats nio år i rad av Studentbostadsföretagen för sitt arbete, så det känns helt rätt att de bygger fler studentbostäder i staden, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Det glädjer mig att vi nu tar ett mer samlat grepp för att möta det snabbt växande behovet av fler studentbostäder i staden. Med nya strategier och innovativa boendekoncept siktar vi på att skapa spännande möjligheter för en långsiktigt attraktiv och hållbar boendemiljö för stadens alla studenter, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- Malmö topprankas av Sveriges studenter. Här finns en öppenhet och gemenskap, ett fantastiskt kulturliv och stadsliv. Så ska det vara även i framtiden, och då behöver vi slå vakt om tillgången på boende. Jag ser fram emot att Malmö inom några år kommer att ha ännu fler studentbostäder av bra kvalitet och med rimliga hyror, byggda med hållbarhet i fokus, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 20)