Malmö stad är glada att kunna välkomna tillbaka Eurovision 2024!

Malmö stad är glada att kunna välkomna tillbaka Eurovision 2024!

2013 välkomnade Malmö Eurovision till Malmö Arena och staden. 100 000 personer besökte Eurovision Village på Gustav Adolfs torg och hela 170 miljoner människor över hela världen följde evenemanget hemifrån. Nu står det klart att Malmö åter ska stå värd för denna fantastiska folkfest.

Eurovision är ett av världens största musikevenemang som går av stapeln mellan den 7 och 11 maj 2024. Tävlingen består av två deltävlingar följt av en finalshow.

Malmö erbjuder modern och hållbar infrastruktur och viljan och förmågan att arrangera en riktig folkfest. Det är nödvändiga förutsättningar för att kunna skapa ett hållbart evenemang. Malmö är en stark evenemangsstad med stor erfarenhet. Såväl antalet besökare som möteskapaciteten har ökat sedan förra gången Malmö stod värd för Eurovision. Sedan 2013 har Malmös turismnäring vuxit, antalet hotell ökat och kulturlivet blomstrat. Att Eurovision Song Contest kommer till Malmö igen ger både ytterligare arbetstillfällen turistintäkter.

Malmö finns i världen, och världen finns i Malmö. Här kan alla känna sig välkomna att ta del av och ta plats i staden på lika villkor. Samma grundläggande värden och inställning kommer att prägla Eurovision 2024.

– Jag är stolt och glad att vi får hälsa Eurovision och världen välkomna till Malmö igen. Här kan vi anordna ett hållbart arrangemang och tillsammans se till att både Malmöbor och besökare, från när och fjärran, får uppleva samma fantastiska känsla som senast, med helt nya upplevelser, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

– Det känns fantastiskt kul att Malmö igen får visa upp sig som Europas musikhuvudstad genom att vara värd för Eurovision 2024. Malmöborna och stadens kultur- och näringsliv kommer åter välkomna människor från hela världen för en storslagen europeisk musikfest. Eurovision startade som ett fredsprojekt och i dessa tider med krig på vår kontinent är det extra viktigt att vi genom musiken och Eurovision bidrar till att stärka vår europeiska vision om frihet och fred, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande i Malmö

– Det är otroligt roligt att Malmö återigen valts ut att vara värd för Eurovision. Det är en folkfest som jag personligen älskar, förknippad med glädje och sammanhållning. Dessutom kommer tävlingen locka besökare till Malmö både innan, under och efter eventet och generera arbetstillfällen och intäkter för Malmöborna och näringslivet. Att Malmö valts ut är en ära, och mycket positivt för vår stad, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

– Eurovision i Malmö 2013 var en succé, med mängder av besökare som fyllde våra hotell och skapade arbetstillfällen. Nu fortsätter vi etablera Malmö som Nordens nöjeshuvudstad, säger Helena Nanne (M), kommunstyrelsens andra vice ordförande i Malmö.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Bahhar Mohammadi Norén, pressekreterare (S), 076-851 59 61

Roko Kursar nås via Hedvig Lindgren , pressekreterare (L), 0702-09 78 93.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Helena Nanne nås via Aron Regnéll, presskreterare (M), 0721-81 29 76

Johan Hermansson, fritidsdirektör, Malmö stad 0701-44 26 00

Johan Hermansson, direktör fritidsförvaltningen, Malmö stad, 0701-44 26 00

Karin Karlsson, programchef Malmö Live och tidigare projektledare för Eurovision, 0709- 34 13 94