Foto: Mazher Mirza

Malmö slår cykelrekord

Den 8–11 december har medarbetare i Malmö stad möjlighet att testa cyklar och teckna förmånscykelavtal. 400 personer har redan beställt cyklar, vilket är svenskt förmånscykel-rekord.

Den 1-17 december kan alla fast anställda medarbetare i Malmö stad utnyttja ett erbjudande om att teckna avtal för en förmånscykel. Fler som cyklar för sin hälsa, sin plånbok och för klimatet är det förväntade resultatet. 400 cyklar har redan beställts under första veckan.

– Som arbetsgivare vill vi skapa förutsättningar för hållbara resor och för att välja cykeln som främsta transportmedel i Malmö. Både för att minska påverkan på miljön och öka medarbetarnas hälsa. Staden har 28 000 anställda, så hur vi reser är en viktig del i att kunna bli en klimatneutral organisation till 2030 och går hand i hand med att vi ska bygga ut ytterligare 3 mil cykelväg i staden under samma period, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

En förmånscykel innebär att en medarbetare hyr en cykel under 36 månader och betalar via ett bruttolöneavdrag. När 36-månadersperioden har löpt ut erbjuds medarbetaren att köpa ut cykeln för det då rådande marknadsvärdet eller att återlämna den till leverantören. I sortimentet finns allt från klassiska cyklar, elcyklar, lådcyklar, mountainbikes och racercyklar till anpassade cyklar utifrån behov och eventuell funktionsnedsättning.

Beslutet om förmånscyklar togs upp i Malmö kommunfullmäktige i februari 2021. Efter upphandling har ett kommunalt avtal tecknats med leverantören Ecochange, som äger rätten att teckna hyravtal med Malmö stads medarbetare. Beställningar kommer att kunna ske två gånger om året i tre år.

Enligt ett regeringsbeslut som träder i kraft 1 januari 2022 ska förmånscyklar med ett marknadsvärde på maximalt 15.000 inte förmånsbeskattas.

Cykelprovningen framför stadshuset

När?

• 8 och 9 december 11.00 -19.00
  • 10 december 11.00 - 18.00
  • 11 december 10.00 -15.00

Var?

• Torget framför stadshuset, August Palms plats 1.