Malmö positiv till ökat skånskt samarbete kring gymnasieskolan

Ingress: Malmö kommun ställer sig positiv till ett ökat såväl politiskt som tjänstemannamässigt samarbete i Skåne, när det gäller gymnasieskolan. Text: Det skriver kommunstyrelsen i ett svar till Kommunförbundet i Skåne och till Styrgruppen för gymnasieskolan i Skåne angående ett diskussionsunderlag gällande de fortsatta samverkansformerna. Däremot säger Malmö ne j till ett förslag från Styrgruppen om att en styrelse inrättas för att förbättra den politiska styrningen och förankringen av gymnasiearbetet i Skåne. Inrättandet av en sådan styrelse skulle innebära att kommunerna överför beslutanderätt om gymnasieskolan till styrelsen och detta är, enligt kommunstyrelsen, inte möjligt med hänsyn till de skånska kommunernas olika storlek och komplexitet. Malmö kommun anser att de samverkansavtal som redan finns mellan kommuner bör bli föremål för översyn, så att de olika kommunernas avtal harmoniserar med varandra och att de är heltäckande avseende utbildningsutbudet. Särskilt viktigt är det att man tar hänsyn till de smala och ofta dyra utbildningar som bör finnas för eleverna. Kommunstyrelsen ställer sig vidare bland annat bakom förslaget att en styrgrupp kan ge förslag till enskilda kommuner när det gäller dimensionering i syfte att hantera översökta utbildningar i ett skånskt perspektiv och att den kan fastställa riktlinjer för interkommunala e rsättningar. Kommunstyrelsen är också positiv till att Styrgruppen ska svara för en gemensam skånsk webbplats kring gymnasieutbildningen i Skåne. - Självfallet vill vi ha ett så omfattande samarbete som möjligt mellan de skånska kommunerna beträffande gymnasieutbildningen, säger skolkommunalrådet Agneta Eriksson (s) i en kommentar. Det är emellertid viktigt att kommunerna behåller sin självständighet när det gäller beslutanderätten. Vi måste inse att kommunerna har olika förutsättningar och vi pekar i vårt yttrande bland annat på att det för Malmös del bland annat måste tas hänsyn till den kommunala utbildningen i sin helhet och till den alldeles speciella situation som råder på arbetsmarknaden i Malmö.