Bränning av elefantbetar, Nairobi National Park, Kenya, 2018. © Jennifer Baichwal och Nicholas de Pencier

Malmö Museer: Antropocen – en utställning om hur människan förändrar vår planet för alltid

Den 15 februari 2020 öppnar Malmö Museer dörrarna till den hyllade utställningen Antropocen. Antropocen är namnet på den föreslagna nuvarande geologiska epoken, där människan är den främsta orsaken till permanent planetförändring. I utställningen har konstnärerna Edward Burtynsky, Jennifer Baichwal och Nicholas de Pencier genom fotografi, film, augmented reality och vetenskaplig forskning skapat en utställning som dokumenterar hur mänskligheten förändrar planeten för alltid. Antropocen visas på Teknikens och Sjöfartens hus 15 februari–7 juni 2020.

—Vi är så glada att vara först i Skandinavien med att visa denna viktiga och vackra utställning! säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö Museer.

Utställningen berättar om konsekvenserna av mänsklig påverkan på planetens naturliga processer och tar oss med till platser som, konstnären Baichwal beskriver det, ”vi är ansvariga för men som vi annars aldrig ser”. Från betongskyddsvallar som täcker 60% av Kinas kust, världens största grävskopor i ett tyskt dagbrott och kalciumkarbonatgruvor i Rysslands Uralberg, till skövling av kanadensisk urskog, ett italienskt marmorbrott och en av världens största soptippar i Dandora, Kenya.

—Vi har alltid tagit från naturen. Det är normalt, en del av det mänskliga tillståndet och faktiskt för alla livsformer. Det som är annorlunda idag är hastigheten och omfattningen, och att jorden aldrig har upplevt den här typen av kumulativ inverkan. Ibland verkar mina bilder kanske surrealistiska, men de visar vår utvinningsvärld som den faktiskt är, säger fotografen Edward Burtynsky.

Anthropocene-projektet är ett tvärvetenskapligt samarbetsprojekt mellan den världsberömda fotografen Edward Burtynsky och de prisbelönta filmskaparna Jennifer Baichwal och Nicholas de Pencier. Projektet följer resultaten från en internationell grupp av forskare, Anthropocene Working Group, som undersöker om vi har lämnat den nuvarande geologiska epoken Holocen och gått in i en ny epok: Antropocen.

Anthropocene-utställningen organiseras av Art Gallery of Ontario i Toronto och National Gallery of Canada i Ottawa i samarbete med Fondazione MAST, i Bologna.

Tid & plats

Utställningsperiod 15 februari-7 juni 2020

Malmö Museer, Teknikens och Sjöfartens hus, Malmöhusvägen 7

Invigning (öppen för allmänheten)

Fredag 14 februari kl 17-19

Pressvisning

Torsdag 13 februari kl 10

Om konstnärerna

Edward Burtynsky är en internationellt känd konstnär och fotograf, baserad i Toronto, Kanada. Han har sedan 35 år tillbaka fotograferat industriområden och människoskapade landskap. Hans bilder finns i samlingarna på över sextio museer till exempel National Gallery of Canada, Museum of Modern Art, Guggenheim Museum i New York och Tate Modern i London. Han har också vunnit en ansenlig mängd priser och utmärkelser.

Jennifer Baichwal har regisserat och producerat dokumentärer i 25 år. Hon säger själv att dokumentärer ”ger dig möjlighet att reflektera över händelser i den verkliga världen på ett kreativt sätt” Hennes filmer har spelats över hela världen och vunnit flera utmärkelser nationellt och internationellt, till exempel en International Emmy och tre Gemini Awards. Hon är baserad i Toronto, Kanada.

Nicholas De Pencier har sedan mer än 20 år arbetat som filmfotograf och producent, oftast i samarbete med Jennifer Baichwal. Han har fått flera priser som filmfotograf men också som producent, till exempel en International Emmy och ett pris för bästa kanadensiska dokumentär. Han är baserad i Toronto, Kanada.

För mer information, kontakta:

• Utställningsproducent Johanna Rylander, 0734-353855, johanna.rylander@malmo.se
  • Utställningschef Josefine Floberg, 0707-980500, josefine.floberg@malmo.se

Utskickat av: Linda Kapusta (kommunikatör), linda.kapusta@malmo.se