Malmö i bräschen för Gröna Tak

Malmö i bräschen för Gröna Tak

Vi står inför en våt framtid. Med klimatförändringarna kommer mer regn och Malmö stad går i bräschen för att finna innovativa lösningar på att hantera detta.

Redan på 90-talet etablerade Malmö stad det första Gröna Taket på köpcentrets Triangelns tak. Därefter har 700 andra Gröna Tak byggts över hela staden bland annat i Västra hamnen, Hyllie och den berömda botaniska trädgården i Augustenborg. Malmö stad har även ett nära samarbete med SLU/Alnarp för att ligga i framkant inom forskning gällande Gröna Tak.

- Malmö stads initiativ med utvecklingschefen Peter Lindhqvists personliga engagemang har varit helt avgörande för utvecklingen av Gröna Tak i Sverige och även Nordiska länder, säger Per Nyström från Nyfam.

Skandinavien Green Roof Association i samarbete med Malmö stad är initiativtagare till seminariet. Föreningens verksamhet är att skaffa kunskap, sprida information och inspirera om Gröna Tak för att förbättra miljön i våra städer.

- Malmö har i ett tidigt skede sett Gröna Tak som ett framgångsrikt och miljövänligt koncept som ökar den biologiska mångfalden i städerna samtidigt som regnvatten tas tillvara. Därför är det väldigt roligt att Malmö inom kort kommer att få Skandinaviens första yrkesutbildning inom Gröna Tak, säger Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd i Malmö.

Pressen bjuds in att närvara vid sammankomsten som bland annat bjuder på:

- Välkomsttal av kommunalråd Lari Pitkä-Kangas som berättar om Gröna Tak i Malmö.

- Utdelning av Scandinavian Green Roof Award som i år går till uppmärksammade konsthallen Artipelag på Värmdö.

- Officiell invigning av en vattenträdgård till Peter Stahres minne uppe i botaniska takträdgården.

- Vernissage för nya utställningar både under och på de gröna.

Tid: 6:e september kl 17

Plats: Augustenborgs botaniska takträdgård, Ystadvägen 56 Malmö

Fakta Gröna Tak:
Fördelen med grönskande tak är bland annat att de tar hand om regnvattnet och kan bidra till den biologiska mångfalden i städerna. Takmaterialet har bättre livslängd än konventionella tak och kostnaderna för uppvärmning och kylning minskar genom dess goda isolering. Fler gröna ytor minskar också kostnaderna för dränering och regnvattnet belastar inte reningsverken i onödan.

För mer information Gröna Tak: http://www.greenroof.se/

För mer information kontakta:

Lari Pitkä-Kangas (MP), Kommunalråd Malmö stad, tel: 0734-26 44 81, lari.pitka-kangas@malmo.se

Kim Wictorin, pressansvarig, serviceförvaltningen, tel: 0708-307205, kim.wictorin@malmo.se

Mats Adolfsson, kommunikationschef, serviceförvaltningen, tel: 0709-348140, mats.adolfsson@malmo.se