Malmö fortsätter samarbete med Arbetslivsinstitutet Syd

Malmö stad kommer att ingå ett nytt samverkansavtal med Arbetslivsinstitutet Syd gällande den forskningsenhet, ALI Syd, som byggts upp i Malmö. Forskningsenheten är framför allt inriktad på forskning och utveckling kring ar-bete med människor, så kallat human service-arbete. I juni i år presenterades en extern utvärdering i vilken verksamheten ges ett my cket gott betyg. Även Malmö stads interna utvärdering visar på positiva resultat. Kommunstyrelsen har därför nu beslutat att samarbetet ska fortsätta under perioden 2005-2006. Dock blir partsammansättningen delvis en annan än den hittillsvarande. Malmö högskola och Länsarbetsnämnden lämnar samarbetet och i stället går Försäkringskassan Skåne in. Sedan tidigare är också Region Skåne en av parterna. Kommunstyrelsen avsätter 2 miljoner kronor som bidrag till ALI Syd under 2005 och 2006. - Det är bra för Malmö att ha ett nära samarbete med en forskningsenhet på arbetslivets områ-de och som också har en nationell förankring, säger kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (s) i en kommentar. Det gäller inte minst mot bakgrund av den situation som råder på arbetsmarknaden i Malmö och med den mångetniska befolkning som präglar staden. Malmö stad är också en stor arbetsgivare som i den egenskapen har stor nytta av den forskning som bedrivs inom ALI Syd och som bland annat berör kommunal a kärnområden som äldreomsorg och skola.