2011-02-14

Malmö Fairtrade City firade Alla Hjärtans Dag med rättvisa rosor

Idag på Alla Hjärtans Dag släpps årsredovisningen för Malmö Fairtrade City 2010, och för att fira de fina framstegen bjöds morgonpendlare på Fairtrade-certifierat kaffe, choklad och rosor utanför Miljöförvaltningen på Bergsgatan.

-Många vill ge bort rosor och choklad till någon de tycker om på Alla Hjärtans Dag. Vi vill visa att man samtidigt kan visa omtanke om de människor som odlat produkterna genom att välja Fairtrade eller FFP-märkta blommor, säger Karin Wallin, koordinator för Malmö Fairtrade City.

Redovisningen för 2010 visar att andelen etiskt certifierade varor ökar i Malmö stad. Mest av allt har inköpen av etiskt te ökat. Av allt te som dracks i kommunens verksamheter under 2010 var 41 % etiskt märkt, jämfört med 25% år 2009. Malmö stad köper även in etiskt certifierade blommor, socker, kakao, choklad, t-shirts och badlakan. Av kaffet som dracks i Malmö stad var hela 58 % etiskt certifierat förra året. Detta är särskilt imponerande med tanke på att siffran var endast 0,5 % när Malmö först diplomerades som Fairtrade City 2006.

Fakta Malmö Fairtrade City

Malmö är Sveriges första Fairtrade City, en diplomering för kommuner som engagerar sig för etisk konsumtion. Diplomeringen riktar sig till hela samhället och är ett samarbete mellan Malmö stad, den ideella sektorn och det lokala näringslivet. För att behålla Fairtrade City-diplomeringen krävs det att Malmö varje år kan redovisa att man jobbat aktivt med att öka kunskapen om rättvis handel och berätta om de framsteg som gjorts.

Bifogas:

• Årsredovisning Malmö Fairtrade City 2010
  • Bilder från kaffebjudning och rosutdelning på Alla Hjärtans Dag. Fairtrade City-koordinatorn Karin Wallin Emma Erlandsson och Lotten J Johansson bjuds på kaffe och Fairtrade-information i morgonrusningen utanför Miljöförvaltningen. Foto: Malmö stad

För ytterligare information kontakta Karin Wallin, koordinator Malmö Fairtrade City, 0709396317, karin.wallin@malmo.se