Nu är Malmö Cleantech Office igång

Under 2009 beslutade kommunstyrelsen att satsa på profilområdet Cleantech. I höstas rekryterades två projektledare till satsningen Malmö Cleantech City med Näringslivskontoret i en styrande funktion. De driver nu arbetet framåt med att starta, driva och utveckla företag inom cleantechområdet.

Malmö ligger mycket långt fram inom hållbar stadsutveckling som till stora delar har stark koppling till cleantech. Staden tar emot många internationella besök som är intresserade av områden som Västra Hamnen och Augustenborg. Det är en unik miljöprofil som Malmö stad har som ambition att behålla. Malmö stad har nu tagit ytterligare ett steg framåt genom att skapa Malmö Cleantech Office.

-         Malmö Cleantech Office uppdrag är att växla upp arbetet med att profilera Malmö som en Cleantech City vilket kommer att ha stor betydelse för Malmö stads arbete med miljöteknik, säger Illmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

Malmö Cleantech Office består av projektledare Magdalena Kuchcinska och Sebastian Månsson. Under de kommande två åren ska de tillsammans med näringsliv, högskola och andra aktörer skapa en attraktiv plats för att starta, driva och utveckla företag inom cleantech-området.

-        Ambitionen är att Malmö Cleantech Office ska fungera som en katalysator och stärka Malmös utveckling som en Cleantech City, säger Ilmar Reepalu.

Det fortsatta arbetet delas in i tre delprojekt med syfte att främja tillväxten av nya och befintliga cleantechföretag i Malmö. Delprojekten fokuserar på områden som ska stödja företagen i deras utveckling. De tre delprojekten är:

• Malmö Cleantech District
    Syftet med området är att attrahera nyetableringar av cleantechföretag till Malmö och att erbjuda befintliga cleantechföretag en spännande möjlighet till omlokalisering. Det geografiska området utpekas till Västra och Norra hamnen.

• Malmö Cleantech Center
    Konferens- och mötesinriktad plats för cleantechsektorn i Malmö. Centret, som är tänkt att placeras i distriktet, ska innehålla både utställnings-, mötes- och konferensmöjligheter.

• Malmö Cleantech Testbed
    Erbjuda Malmö stad som testbed för ny miljöteknik genom att aktivt verka för att köpa in ny miljöteknik till kommunens verksamheter samt genom att staden stödjer etableringar av intressanta cleantech-anläggningar.

Testbedarbetet i kombination med samarbete kring de två fysiska delarna, District och Center, ger Malmö en unik situation. Som komplement till detta ingår det i Malmö Cleantech Office uppdrag att arbeta med marknadsföring, profilering av satsningen samt att etablera varumärket Malmö Cleantech City.

För mer information kontakta:

Kommunstyrelsens ordförande
Ilmar Reepalu