Malmö blev vinnaren i Handbolls-VM

Malmö blev vinnaren i Handbolls-VM

Malmö blev den stora vinnaren i Handbolls-VM. Handbollsbesökarna omsatte 144 miljoner under evenemanget och runt 56 440 besökare såg matcherna på Malmö Arena. Malmö fick ett högt betyg som evenemangsstad och genomslaget i svenska och danska media blev stort.

VM i Handboll blev inte bara en stor idrottslig framgång, utan gav också ett rejält ekonomiskt uppsving under januari månad. Inte minst i Malmö där merparten av matcherna spelades.

- Vi har lång erfarenhet av stora internationella evenemang i Malmö. Resultatet från Handbolls-VM översteg med råge våra förväntningar, säger Lars Carmén, turistdirektör i Malmö.

Under Handbolls-VM genomförde Handelns Utredningsinstitut (HUI Research) en turistekonomisk analys på de åtta VM-orterna. Totalt omsatte besökarna 258 miljoner kronor under Handbolls-VM, varav hela 144 miljoner hamnade i Malmö.

98 018 personer registrerades på de 22 matcher som spelades på Malmö Arena. Besökarna såg i snitt 1,7 matcher, vilket ger runt 56 440 unika besökare. Av dessa var 84 procent turister, som i snitt spenderade 2066 kronor per person under vistelsen i Malmö. Närmare hälften var utländska besökare, främst från Danmark, Norge och Tyskland.

Mest pengar lade besökarna på restaurang och cafébesök som stod för 40 procent av den totala dygnskonsumtionen. 22 procent av besökarna övernattade i Malmö och under januari ökade gästnätterna på hotellen i Malmö med 39 procent jämfört med samma månad året innan. De utländska gästnätterna ökade med 71 procent.

Förutom det positiva ekonomiska utfallet fick Malmö som evenemangsstad ett högt betyg bland besökarna, liksom tillgängligheten till staden och servicenivån på Malmö Arena.

Handbolls-VM blev också en medial succé för Malmö. Av VM-städerna fick Malmö bäst genomslag i media, framförallt i Sverige och Danmark. Totalt skrevs 886 turismrelaterade artiklar om Handbolls-VM i Malmö. Annonsvärdet av den publicitet som Malmö fick i turismrelaterade artiklar i media uppgår till 21,5 miljoner kronor. Det visar den medieanalys somInfopaq sammanställt för VM-organisationen. I analysen har man tittat på artiklar som belyser värdstäderna och som publicerats i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och Polen.

För närmare information kontakta:

LarsCarmén, turistdirektör i Malmö, tel 0709-34 22 01