Klerkgatan i Malmö, med delar av det ikoniska LOVE Park i Philadelphia, har blivit LOVE Malmö.

LOVE Malmö - en ikon har landat i Malmö

När skateboardåkare från hela världen samlas i Malmö, den 30 maj - 2 juni, markeras starten på LOVE Malmö med en fyra dagar lång skatefestival och invigning av skate-torget LOVE Malmö med material från det legendariska LOVE Park i Philadelphia.

Den 30 maj invigs LOVE Malmö, en plats inspirerad av det ikoniska LOVE Park i Philadelphia. Genom att använda material från denna legendariska skateplats, har en tidigare undanskymd del av Malmö förvandlats till en livlig och inkluderande mötesplats.

Malmö och Philadelphia bjuder in till festival
LOVE Malmö är ett samarbete mellan Philadelphias skateboardorganisation Skate Philly och Skate Malmö. Legendariska skateproffs och stigande stjärnor från Philadelphia finns på plats i Malmö under arrangemanget. Och inte bara det, skateboardåkare från hela världen samlas under helgen för att vara med och fira.

Rekonstruktion av Love park
LOVE Malmö är en rekonstruktion av det legendariska torget LOVE Park i Philadelphia. Platsen är inte en skatepark, utan en del av en gångpromenad på Klerkgatan mellan S:t Johanneskyrkan och Rådmansvångens skola. För skateboardvärlden är LOVE Malmö ett monument till skateboardåkningens plats i stadslivet; men ytan är lika mycket planerad som en social yta för området och en förlängning av skolgården. Skate-torget placeras här för att skapa en aktiv mötesplats och ytan är tänkt att kunna nyttjas av alla.

- Det som ger städer liv är hur människor använder dem. Ofta är det oförutsedda som kommer ur medborgares egna drivkrafter det som ger en stad dess karaktär, kultur och livskraft. LOVE Malmö är en symbol för Malmös engagemang att bjuda in användaren att forma en inkluderande och integrerad stad, säger Gustav Svanborg Edén, projektledare på fastighets- och gatukontoret.

KONTAKT

Onsdagen den 29 maj kl. 15:00 finns möjlighet att träffa skateboardåkare från Philadelphia och Malmö Stads projektledare på plats.

Gustav Svanborg Edén, projektledare, Malmö stad, fastighets- och gatukontoret
Tel 0733-237734

Torsdag den 30 maj

Kl. 15:00 - 18:00
Oski Session med Oskar ’Oski’ Rozenberg Halberg.
Plats: Stapelbäddsparken

Invigningsceremoni LOVE Malmö
Plats: LOVE Malmö, Klerkgatan

Kl. 12:30 - 19:00
Skateboardtävlingar och aktiviteter i samarbete med Skate Philly.
Plats: LOVE Malmö, Klerkgatan

Söndag den 2 juni

LOVE Lounge

Öppen skateboardåkning på LOVE Malmö, Konsthallstorget och Konsthallen.

Fastighets- och gatukontoret: Annika Blomquist

Presskommunikatör / semester tillbaka 28/7 Fastighets- och gatukontoret 0709-34 14 79