Repetitioner av Wisdome Malmö Sessions. Foto: Andreas Nilsson.

Livemusik och visualiseringar möts i konserter vid Wisdome Malmö Sessions

I höst presenterar Malmö museum satsningen Wisdome Malmö Sessions, ett koncept där livemusik och digitala visualiseringar möts i en ny innovativ form. I samarbete med Musikcentrum Syd arrangeras tre kvällar där lokala musiker och visuella konstnärer bjuder in till en upplevelse som utforskar gränserna mellan konst och teknik.

Wisdome Malmö Sessions är ett steg i Malmö museums arbete med att utforska nya användningsområden för den avancerade visualiseringsteknik som finns i den omslutande dommiljön på Wisdome Malmö. Domen används vanligtvis för filmvisningar och pedagogiska aktiviteter, genom denna satsning öppnas nya möjligheter för att kombinera scenkonst och musik.

– Vi ser höstens framträdanden som ett sätt att utforska hur vi kan använda Wisdome Malmö på nya sätt. Genom att sammanföra aktörer från det fria kulturlivet med domens visualiseringsmöjligheter skapar vi en plattform för nya kreativa uttryck och samarbete mellan konstformer, säger Mats Fastrup, utvecklingsledare på Malmö museum.

Musikerna som medverkar i höstens Wisdome Malmö Sessions är: Kv.Arken samt Förnuft och Känsla, som inleder med den första konserten den 24 oktober. Cecilia Nordlund och Fullmånen Från Helvetet tar plats i domen den 7 november. Höstens konsertserie avrundas den 21 november med Loljud samt Ronald Heu.

– Detta är verkligen en dröm som jag har haft hela livet, att få göra en totalupplevelse, att få vara helt omsluten av musik och bild, kommenterar musikern Cecilia Nordlund.

Wisdome Malmö Sessions fungerar inte bara som en utvecklingssatsning för Malmö museum, utan skapar även möjligheter för lokala musiker att experimentera och utveckla sina kreativa idéer. Marcus Bader, projektledare på Musikcentrum Syd, menar att satsningen har en positiv inverkan på den lokala musikscenen och stärkta samarbeten mellan musiker, arrangörer och potentiella konsertlokaler – vilket i förlängningen kan leda till ett rikare scenutbud i staden.

Wisdome Malmö Sessions har premiär den 24 oktober 2024. Framträdandena hålls på torsdagskvällar, då Malmö museum har kvällsöppet till kl. 19.00. Biljetterna släpps på torsdag den 10 oktober och bokas via Malmö museums hemsida.

Kommande konserter

• 24 oktober klockan 17.40: Kv.Arken och Förnuft och Känsla
  • 7 november klockan 18:50: Cecilia Nordlund och Fullmånen Från Helvetet
  • 21 november klockan 17.40: Loljud och Ronald Heu

Om Wisdome Malmö

Wisdome Malmö är en upplevelsearena på Malmö museum med en visualiseringsdom och digitala lärmiljöer, skapad för att väcka nyfikenhet och intresse för vetenskap, dåtidens händelser och framtidens utmaningar. Wisdome Malmö ingår i ett nationellt nätverk av domer, som alla har fått stöd från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Wisdome i Malmö har tillkommit genom stöd också från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Malmö stad.

Om Musikcentrum Syd

Musikcentrum syd är en icke vinstdrivande stödorganisation för frilansande professionella musiker. De förmedlar kontakter och erbjuder rådgivning både för musiker och för dem som vill boka eller samarbeta med organisationens artister. De driver också regionala och internationella projekt för att stärka musiklivet i södra Sverige.

Kontakt:

Mats Fastrup, utvecklingsledare, Malmö museum, mats.fastrup@malmo.se