Lars Lerin - En viss mängd ljus

Pressvisning: fredag 20 april kl. 15. Konstnären kommer att finnas på plats.

Vernissage: söndag 22 april kl. 12-16. Invigningstal kl. 13 av Göran Christenson, chef för Malmö Konstmuseum. Konstnären närvarar vid vernissagen.

Akvarellmålaren Lars Lerin är en av Sveriges mest populära konstnärer. Hans utställningar slår ofta publikrekord och kritikerna hyllar honom. Nu visas han för första gången på många år i Malmö. Hans bilder är som stråk av ljus och kan även ses som personliga dokument. Utställningen visas på malmö Konstmuseum från den 22 april till den 27 maj.

Utställningen på Malmö Konstmuseum visar framförallt helt nya verk av konstnären, som räknas till en av Nordens främsta akvarellmålare. I sina bilder har han under 30 års tid sökt fånga främst det nordiska ljuset och landskapet. Hans realistiska landskapsmålningar domineras ofta av svärta, dis och skuggor men en viss mängd ljus finns alltid med. På senare år har även arkitektur och interiörer avbildats. Motiven hämtas från resor i Norden, Indien och Mellanöstern samt från hans uppväxt och egna känsloliv.

Lerins teknik är anmärkningsvärd. Han arbetar främst i akvarell på stora pappersark, ibland i en collagestil. De sammansatta pappersarken bildar målningar som kan vara upp till3 meterbreda vilket ger en överväldigande gestaltning av platser som vanligtvis inte uppmärksammas. Bilderna rymmer både en mörk stämning, romantik och en påtaglig realism.

Konstnären är född 1954 i Munkfors, Värmland. Han studerade vid Valands konsthögskola i Göteborg 1980-84. Han har ställt ut i såväl samlings- som separatutställningar på gallerier och museer i Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Färöarna, Island, Norge, Tyskland och USA. Han är representerad i kommuner, landsting och på museer i såväl Sverige som Norge.

Lars Lerin är även författare och sedan hans debut med Utpost (1983) har han gett ut en lång rad böcker. Just nu är han även aktuell i Sara Broos prisbelönade dokumentär " För dig naken". Filmen är ett närgånget, roligt, känsligt och berörande porträtt av konstnären och hans relation till sin livspartner.

Pressbilder finns att ladda ner via Malmö stads sida på Newsdesk:

För ytterligare information kontakta Marika Reuterswärd, 040-34 44 27, 0734-351566  marika.reutersward@malmo.se

Malmö Konstmuseum, Malmöhusvägen 6, Box 406, SE-201 24 Malmö, Tel. entrén +46-(0)40-344437 Fax +46-(0)40-124097, E-post: malmokonstmuseum@malmo.se    Web: www.malmo.se/konstmuseum

Öppet: måndag – fredag kl. 10-16, lördag – söndag kl. 12-16   Stängt: 1 maj