Lärarförbundets huvudskyddsombud kräver arbetsmiljöåtgärd på Sofielundsskolan

Förvaltning: Södra innerstadens stadsdelsförvaltning Huvudskyddsombudet på Sofielundsskolan har lämnat in en begäran om arbetsmiljöåtgärd. Det är med stöd av arbetsmiljölagen 6 kapitlet 6a paragrafen som huvudskyddsombudet på skolan lämnat in en begäran om att åtgärder ska vidtagas för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. I skrivelsen till stadsdelsförv altningen poängteras det att ovissheten som råder på skolan angående ombyggnaden påverkar i högsta grad den psykosociala miljö för alla som vistas där. Det står även i skrivelsen att den fysiska arbetsmiljön är bedrövlig och det påverkar elever och personal. Som en följd av detta kräver huvudskyddsombudet kraftiga åtgärder när det gäller den psykosociala och fysiska arbetsmiljön. Åtgärder som ska presenteras senast fredagen den 9 december. I respons till kravet kommer Stadsdelfullmäktiges Ordförande, Marianne Giheden, Stadsdelschefen, Eva Ahlgren, samt Barn och ungdomschefen, Ingegerd Ekström, att samla samtliga fackförbund, ledare och personal på Sofielundsskolan för att presentera ett åtgärdspaket. Ett åtgärdspaket som bland annat innehåller: -- akuta åtgärder i den fysiska arbetsmiljön -- intensifiering av projekteringen av Sofielundsskolans ombyggnad tillsammans med Stadsfastigheter -- handlingsplan för psykosociala insatser -- upprätthålla en god kontinuerlig informatio n till berörda Ingegerd Ekström, Barn och ungdomschef i Södra Innerstaden, kommenterar begäran: "Det är viktigt att personal och elever har en god psykosocial och fysisk arbetsmiljö. Som arbetsgivare måste vi jobba vidare med dessa frågor, tillsammans med personalen och eleverna." Det finns en vision om en mindre skola som ligger i centrum av ett "utbildningstorg" med Sofielunds Folkets hus, Facklan och idrottsplats som viktiga pusselbitar. Inspiration har hämtats från bl.a. Rinkebys kultu rcentrum. Elevantalet i Malmö minskar några år framöver och mot den bakgrunden är det angeläget att etablera Sofielundsskolan som en mindre skola i ombyggda lokaler. Bakgrund I enlighet med den långsiktiga planen för skolor i Södra Innerstaden projekterades för en omfattande ombyggnad av Sofielundsskolan och ett ärende om kontraktsteckning var planerat för stadsdelsfullmäktiges sammanträde 2005-05-26. Ärendet kunde inte behandlas då nya befolkningsprognoser visade på ett överskott av skol lokaler i Malmös innerstad. Tekniska nämnden behandlade i september 2005 en utredning som redovisar olika alternativ i den uppkomna situationen där ett alternativ för Sofielundsskolan är att bygga om en del av skolan till en mindre skola och ett annat är att lägga skolan i malpåse. Ännu saknas politiskt beslut i frågan. För kommentarer kontakta: Ingegerd Ekström, Barn och Ungdomschef, Södra Innerstadens Stadsdelsförvaltning, 040-34 64 30, 0709-58 64 09 ingegerd.ekstrom@malmo.se För ytt erligare information: Dick Fredholm, Informatör, Södra Innerstadens Stadsdelsförvaltning, 040-34 36 50, 0734-47 37 73 dick.fredholm@malmo.se