Kulturnämndens budget förstärks med 22 miljoner kronor

Kulturnämndens budget förstärks med 22 miljoner kronor

I dag godkände kulturnämnden sin budget för 2022. Kulturnämndens verksamheter ska erbjuda ett rikt kulturliv som är motorn i en kreativ och attraktiv kulturregion. Att ha nära tillgång till kultur men att också själv kunna utöva och skapa ska vara möjligt för alla Malmöbor oavsett bakgrund, ålder eller vart i staden man bor. Att stärka kulturlivet är att stärka demokratin och allas möjlighet att vara delaktiga i vår stad. Kulturnämndens budget 2022 förstärkts med nästan 22 miljoner kronor.

Kulturnämndens satsningar i budgeten 2022:

Läsning och språkutveckling

Biblioteken har en avgörande roll för att stärka malmöbornas språk, identitet och deltagande i samhället. Kulturnämnden fortsätter att tillföra resurser för att stärka biblioteksutvecklingen och främja läsande. Vi bygger ett nytt bibliotek och mötesplats i Hyllie, i Embassy of Sharing som har fokus på hållbarhet och delaktighet. Under 2022 öppnar landets första romska bibliotek som en integrerad del i Malmö stadsbibliotek. Syftet är att stärka minoritetsspråket romani chib och öka synligheten och representationen för den romska minoritetsbefolkningen samt att ge fler Malmöbor kunskap om romernas kultur och situation i samhället.

Nytt allaktivitetshus 2022

Kommunens tre nuvarande allaktivitetshus bedriver uppskattade verksamheter inom sina respektive stadsdelsområden. Nu kommer ett fjärde allaktivitetshus att startas och placeras i sydöstra Malmö. Allaktivitetshusen är viktiga mötesplatser som stärker deltagandet i samhället och bidrar till ökad integration. Genom de verksamheter som bedrivs i allaktivitetshusen erbjuds barn och unga ett tryggt socialt sammanhang med aktiviteter även utanför skoltid.

Stärkt kulturstöd

Malmös fria kulturliv är viktigt och därför utökas kulturstödet i årets budget. Två nya stödformer har införts; stipendiet Ung kultur samt projektstöd för medskapande kultur. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för unga kulturskapare och involvera fler malmöbor. En tjänst kommer att tillsättas för att specifikt stärka förutsättningarna och infrastrukturen för lokala och regionala aktörer och för att etablera Malmö som en utvecklingsnod för framförallt dans, men också lyfta den samtida cirkusen i Malmö.

- Malmö är en av de städer som verkligen satsar på kultur. Vi gör det för att vi vet att det skapar sammanhållning och hållbarhet i en stad samtidigt som det bidrar till attraktivitet och kreativitet. Den stärkta kulturbudgeten ger oss möjlighet att öppna ytterligare ett allaktivitetshus, stärka kulturstödet och fortsätta bygga ut biblioteken. Malmö ska vara en öppen stad där kulturen bidrar till allas möjlighet att vara delaktiga, säger Frida Trollmyr (S), kommunalråd och kulturnämndens ordförande.

- Vi vill att Malmö ska vara möjligheternas stad för alla Malmöbor. I årets budget för kulturnämnden fortsätter vi det arbetet som vi påbörja denna mandatperiod med att fler ska kunna ta del av Malmös fantastiska kulturliv. Det blir bland annat ett nytt allaktivitetshus och en förstärkning av biblioteken. I budgeten ser vi även till att det finns resurser för att fortsätta utveckla det viktiga arbetet mot antisemitism, säger Amanda Onsberg Brumark (L), kulturnämndens vice ordförande.

Frida Trollmyr, 0708-31 93 04

Amanda Onsberg Brumark, 0700-75 50 37