Kreativa entreprenörer får Malmö stads miljöpris

Kreativa entreprenörer får Malmö stads miljöpris

Årets miljöpris på 40 000 kronor delas mellan ABOB – A Better Option Bag och Apokalyps Labotek, två innovativa Malmöföretag som tar miljöfrågan på allvar och jobbar med egna, kreativa lösningar.

ABOB har sin utgångpunkt i idén om att motverka engångsmissbruket. Företaget består av Johan Wahlström och Jens Klaive, två entreprenörer med bakgrund inom IT och reklam. Inspirerade av att små saker kan göra skillnad har de riktat in sig på att bekämpa platspåsen som slit- och slängprodukt. För att göra det enkelt och roligt att vara en hållbar konsument lanserade de A Better Option Bag – en smart, snygg och hållbar shoppingkasse.

Apokalyps Labotek består av två industridesigners, Petra Lilja och Jenny Nordberg, som ritkat in sig på hållbar konsumtion, produktion och strategisk utveckling. Apokalyps Labotek har gjort sig kända bland annat för sin ”falafel-tvål”, en tvål baserad på återvunnen frityrolja från falafelkök i Malmö. De har även tagit fram parkettgolv av återvunna bildäck och utvecklat en hållbar designmetod som kallas Past Present Future (PPF) som de tillämpar på allt arbete.

Malmö stads lilla miljöpris 2011 på 10 000 kronor går till Barista Fair Trade Coffee. Barista startade i Malmö 2006 och har med sitt ekologiska och Fairtrade-märkta utbud visat ett stort engagemang för etisk och miljövänlig konsumtion. För varje fika som betalas med stammiskort går 2 kr till en skolmåltid till barn i Etiopien och över 500 barn får nu mat varje dag så att de kan gå i skolan.

Priserna delades ut vid en ceremoni på miljöförvaltningen den 12/12.

Milan Obradovic'
miljönämndens ordförande

Karin Hård
projektledare
Tel:34 12 49,0706-91 22 40

MOTIVERINGAR

ABOB (A Better Option Bag) tilldelas Malmö stads Miljöpris 2011 för att de med stort engagemang och brinnande entreprenörskap skapar och erbjuder ABOB vardagsprodukter för en hållbar livsstil. De visar genom sin produktserie att det går att kombinera funktion och snygg design med hållbarhet och socialt ansvar och att relativt små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad för många.

Apokalyps Labotek tilldelas Malmö stads Miljöpris 2011 för sina innovativa designprojekt som bygger på hållbara och miljömedvetna strategier. Allt från parkettgolv gjort av återvunna bildäck till en tvål baserad på återvunnen frityrolja från falafelkök i Malmö. Med sitt starkt humana och globala engagemang (bl.a. ett tvålprojekt i Kenya) sätter de Malmö på kartan över modiga och framåtskridande aktörer med ett tydligt hållbarhetsperspektiv.

Barista Fair Trade Coffee tilldelas Malmö stads lilla Miljöpris 2011 för sitt miljöengagemang och sin satsning på ekologiska och rättvisemärkta produkter men också för sitt sociala engagemang. Genom ett samarbete med FN ger Barista, varje gång någon fikar med sitt stammiskort, 2 kr till en skolmåltid till barn i Etiopien och över 500 barn får nu mat varje dag så att de kan gå i skolan. Barista är en förebild och inspirationskälla och en spontan mötesplats för bl.a. ungdomar i Malmö.