Kommunledningen tar initiativ för att etablera ett centrum i Klagshamn

Kommunledningen tar initiativ för att etablera ett centrum i Klagshamn

Klagshamn växer med nya bostadsområden. Men stadsdelen har ingen naturlig samlingspunkt. Stadsbyggnadskontoret får nu i uppdrag att utreda möjligheterna att etablera ett centrum, med service och verksamheter, i Klagshamn.

Malmö är en av de snabbast växande städerna i landet. Utbyggnaden av Malmö märks inte minst i Klagshamn där nya bostäder och invånare har tillkommit i rask takt de senaste åren. Bara sedan 2016 har den lokala befolkningen vuxit med tolv procent.

Orten kommer att växa ytterligare. Enligt storstadsavtalet mellan Malmö stad och staten, som ingicks år 2017, ska 2300 bostäder byggas längs linje 6, som sträcker sig från Klagshamn till Fortuna Hemgåden, fram till år 2035.

En ort i tillväxt ställer också krav på mer service. De flesta har fler behov än att bara bo. De senaste åren har därför sett välkomna tillskott i Klagshamn med bland annat en ny förskola, lekplats, ridanläggning, utegym, ombyggnad av Folkets hus och år 2019 blev Klagshamnsudden ett naturreservat. Inom kort blir stadsbuss 6 eldriven med ökad komfort och tyst framfart, dessutom med planerad direktlinje till Hyllie i rusningstid.

Däremot saknas en naturlig samlingspunkt på orten. En plats, likt ett torg, som kantas av verksamheter och därmed lockar besökare och skapar rörelse. En välplanerad centrumyta kan höja trivseln och ge andra mervärden, till exempel ökad trygghet. Som exempel har en del av Obos tomt öster om kalkbrottet pekats ut av boende på orten som lämplig plats.

Vid stadsbyggnadsnämndens möte idag lämnade Socialdemokraterna och Liberalerna ett nämndsinitiativ, med uppdrag till stadsbyggnadskontoret att utreda intresset för ett lokalt centrum bland invånarna i Klagshamn samt lokalisering för ett eventuellt sådant centrum. Utredningen ska redovisas för stadsbyggnadsnämnden.

– Klagshamn, med sitt läge nära havet och med mycket natur, är för många en attraktiv stadsdel att bo i. I takt med att befolkningen har ökat ställs högre krav på service och stadsliv. Med den här utredningen tar vi reda på hur vi ökar trivseln ytterligare, säger Sofia Hedén (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Alla Malmöbor vill inte bo i staden, utan föredrar kanske ett boende närmare naturen. Klagshamns läge möjliggör just ett sådant boende för många Malmöbor, med närhet till havet och naturen. När befolkningen växer i Klagshamn så ställs också högre krav på service och mötesplatser, hur den mötesplatsen kan se ut i framtiden ska den här utredningen svara på, säger Lars Hellström (L), förste vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Sofia Hedén, 070-356 41 68‬, eller via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16‬
Lars Hellström, 076-820 70 80, eller via Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734-16 64 97