Kommunfullmäktige avbryter sitt sammanträde för att visa sympati med Ukrainas folk

Imorgon torsdag 3 mars kommer Kommunfullmäktige i Malmö att avbryta sitt sammanträde för att göra en gemensam manifestation, tvärs över alla parti- gränser. Mötet ajourneras och samtliga ledamöter samlas utomhus på Stortorget kl. 17.00.

- Kommunfullmäktige vill på så sätt visa sitt deltagande och stöd för Ukrainas folk, säger ordförande Carina Nilsson. Kriget där är ju inte bara Ukrainas krig. Det är också ett krig mot demokrati, frihet och varje lands självständighet, fortsätter Carina Nilsson.

Med manifestationen vill partierna i fullmäktige visa att man står sida vid sida som representanter för alla malmöbor. Detta är inte minst viktigt eftersom det finns många i Malmö som har egna erfarenheter av krig och flykt.

- När det är oroliga tider är det extra viktigt att vi visar omsorg om varandra i Malmö. Det är just detta som fullmäktige vill visa med den här manifestationen. Vi välkomnar alla Malmöbor att delta tillsammans med oss, avslutar Carina Nilsson.

Fakta:

- Fullmäktige avbryter sitt sammanträde 16.50
- Samtliga ledamöter samlas utomhus på trappan mot Stortorget 17.00
- Kommunfullmäktiges ordförande håller ett kort tal
- Malmöförfattaren Torbjörn Flygt läser en dikt av den ukrainska poeten av Ija Kiva
- Musik från Klockspelet vid Rådhuset - framförs av S:t Petri kyrkas organist Carl Adam Landström
- Manifestationen beräknas pågå ca 20 minuter

Mer information:
Carina Nilsson (kommunfullmäktiges ordförande)
0702 -46 50 38
carina.nilsson.ks@malmo.se

Klas Tjebbes (politisk sekreterare, Stadshuset)