Klart för villor och radhus i Bunkeflostrand

Klart för villor och radhus i Bunkeflostrand

I Bunkeflostrand byggs snart flera nya bostäder. Detta efter beslut av stadsbyggnadsnämnden på dagens sammanträde.

Förslaget innebär nybyggnation av totalt 78 bostäder i form av radhus, kedjehus och friliggande villor. Samtliga byggnationer kommer ske söder om Gottorps allé.

Radhusen och kedjehusen är i två plan, och de friliggande villorna i ett plan. Utöver bostadshusen uppförs även förrådsbyggnader, cykelskjul, miljöhus, nätstation och plank.

• Bunkeflostrand är ett av tre områden i Malmö där befolkningen ökar mest. Dagens beslut är en viktig åtgärd för att kunna möta den ökade efterfrågan på bostäder i Bunkeflo samtidigt som vi skapar förutsättningar för bland annat barnfamiljer att få den typ av boende som många söker efter, säger Sofia Hedén (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Projektet är en del i utbyggnaden av Gottorp och det nya bostadsområde som växer fram runt Gottorps gård.

• För att locka och bibehålla resursstarka individer i staden är det viktigt att vi kan erbjuda olika typer av boendeformer för att möta Malmöbornas behov. Genom att upprätta 78 nya boenden i Bunkeflo görs området än mer attraktivt för dem som vill äga sitt eget boende i Malmö, säger Lars Hellström (L), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Sofia Hedén, 0703-56 41 68

Lars Hellström, 0768-20 70 80