Katrin Stjernfeldt Jammeh blir president för det globala hållbarhetsnätverket ICLEI

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, har valts till president för ICLEI – ett globalt hållbarhetsnätverk av 2500 städer och regioner. Hon är den första skandinaviska ordföranden någonsin.

ICLEI – Local Governments for Sustainability är ett globalt nätverk med 2500 städer och regioner som arbetar för hållbar stadsutveckling. ICLEI medverkar på FN:s årliga partskonferens (COP) och har en speciell ackreditering hos FN i New York. Organisationen är en viktig drivkraft för att möjliggöra städers och regioners röst globalt, och är en plattform för ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte för städer världen över som vill skapa mer hållbara samhällen.

Malmö har varit en aktiv medlem i ICLEI sedan 1998 och stod värd för ICLEI:s världskongress år 2021-2022, där Katrin Stjernfeldt Jammeh blev vald till första vicepresident. I juni i år äger nästa världskongress rum i São Paulo i Brasilien, där presidentskapet antas officiellt.

- Det känns roligt och ärofyllt att bli vald till ordförande för världens största nätverk av lokala myndigheter som jobbar för att skapa en mer hållbar värld. ICLEI är en viktig plattform som för städernas talan globalt, hos både EU och FN, och jag ser fram emot att fortsätta uppmärksamma hållbarhetsfrågorna, såväl lokal som globalt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

ICLEI har fem fokusområden som innefattar rättvis klimatomställning, nollutsläpp, naturbaserad utveckling, cirkularitet och resiliens. Katrin Stjernfeldt Jammeh menar att städerna har en särskild roll i det arbetet.

- Klimatkrisen är akut och städer globalt vet att vi måste ställa om. När vissa länder och regeringar backar från sina åtaganden i Parisavtalet, så vill städer världen över i stället växla upp. Men då krävs det att vi blir insläppta i beslutsfattande rum och att finansieringen också når den lokala nivån. Jag vill även trycka på att den gröna omställningen måste vara rättvis och inte öka klyftorna mellan människor, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Malmö stad deltar på ICLEI:s världskongress i São Paulo, Brasilien, mellan 18–21 juni 2024.

För intervjuer eller mer information, kontakta:

Vanessa Marko, pressekreterare, tel: +46(0)70 148 46 24, mail: vanessa.marko@malmo.se

Foto: Emma Ingolf