Jul på slottet 2023 – marknad, julmusik och barnaktiviteter på Malmö museum

Jul på slottet 2023 – marknad, julmusik och barnaktiviteter på Malmö museum

Söndagen den 3 december är det dags för Jul på slottet på Malmö museum och Malmö konstmuseum. Jul på slottet är en traditionell julmarknad med hantverk, mat och många roliga barnaktiviteter. Dessutom ges konserter och ett traditionellt luciatåg på slottets borggård. Det är fri entré till Jul på slottet.

Malmö museum bjuder in till en riktig julmarknad i historisk miljö. Under dagen ges ett fullspäckat program med allt från konserter, barnaktiviteter och dansuppvisningar.

På Borggården blir det klassisk julmarknad med försäljning av hantverk, mat och godsaker. Besökarna kan också köpa korv eller pinnbröd att grilla själva över öppen eld. I Borgstugan kan besökarna dessutom se när försäljarna skapar sina hantverksprodukter, bland annat ljusstöpning och silversmide. På Borggården visar smeden Tobias upp sitt smideshantverk.

Barnen får såklart träffa tomten. Utöver det kan man också dansa in julen runt granen, gå på trollerishow och julpyssla. I konstmuseets utställning Samlingen ges en magisk visning i sagofiguren Tuvstarrs värld.

På Borggårdens scen bjuds det på konserter och trollerishow. Se och lyssna på bland annat luciatåg, balkanmusik och gospel. Inomhus på Slottet spelar stråkkvartetten Arcus medicus julmusik.

Några favoriter ur programmet:

Kl. 15.45 Luciatåg med Carolinae röster

Lyssna till vackra jullåtar när Carolinea röster ger luciakonsert på Borggården.

Kl. 10-17 Traditionell julmarknad

Marknadsstånd med bland annat julgodis, bröd, lussebullar, delikatesser, glögg och hantverk av olika slag. I Borgstugan visar hantverkarna upp när de skapar sina hantverksprodukter.

Kl. 10–17 Träffa tomten, dansa runt granen och julpyssla
På Jul på slottet har alla barn möjlighet att hälsa på självaste tomten. Tomten tar emot barnens önskningar. Det blir också dans runt granen och julpyssel. Dessutom blir det trollerishow för barn.

Kl. 11.30 och 13.00 Magisk visning i konstmuseets samling
Magisk visning i sagofiguren Tuvstarrs värld. Vi tittar in i hos henne och andra väsen som bor i konstmuseets samling.

Hela programmet finns på Malmö museums hemsida https://malmo.se/Uppleva-och-gora/Konst-och-museer/Malmo-museum/Program-och-visningar/Jul-pa-slottet.html

Var och när

• 3 december klockan 10–17
  • Slottet, Malmö museum och Malmö konstmuseum.
  • Fri entré till Jul på slottet.

För mer information kontakta:

Inger Melin, projektledare Jul på slottet

inger.v.melin@malmo.se