Invigning av utegym med justerbara maskiner nära Scaniabadet

Invigning av utegym med justerbara träningsmaskiner

På onsdag, den 19 juni, inviger vi ett tillfälligt utegym vid Scaniabadet. Detta testgym har sensorer som samlar in data över hur maskinerna används.
Pressen hälsas välkommen 11.45 och invigningen sker klockan 12-13, då är bland annat projektledaren från Malmö stad är på plats.

Det tillfälliga utegymmet med justerbara maskiner är på plats på gräset nära Scaniabadet i 5 veckor från den 19 juni till 23 juli.

De utegym som finns i Malmö idag består av utrustning där den egna kroppsvikten används för styrketräning. Många önskemål har inkommit till staden om att också anlägga utegym med justerbara vikter. På onsdag, när vi inviger det tillfälligt utegym vid Scaniabadet, kommer instruktörer att finnas på plats. Gymmets maskiner har sensorer som samlar in data över hur de används. Under de fem veckor, den 19 juni till 23 juli, som gymmet står på plats sker även en användarstudie som kommer att visa hur den här typen av utrustning används.

Valet av plats för att testa utegym med justerbara maskiner föll på Rosengård och Scaniabadet. Platserna har idag två av Malmös äldsta utegym och i vår planering framåt kan nya aktivitetsytor anläggas här. Därför är det bra att tidigt i den processen få en uppfattning om hur väl de här platserna fungerar för ett utegym, vad Malmöborna tycker om den här typen av utrustning och hur mycket de används. Utrustningen är utformad för att passa såväl seniorer som unga.

Kontakt
Elin Brusewitz, projektledare, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, elin.brusewitz@malmo.se, 0734-047272

Mattias Svensson, kontaktperson för Omnigym Mattias.svensson@omnigym.com, 0709-837781

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, birgitta.hjertberg@malmo.se, 0709-341411