Inga planerade förändringar i Malmös skolsöksystem

Inga planerade förändringar i Malmös skolsöksystem

Grundskolenämnden tog i dag del av grundskoleförvaltningens rapport ”Hantera segregationens effekter” som bland annat lyfter kvotering av elever som en möjlig åtgärd för att minska skolsegregationen. Grundskolenämnden kommer inte att gå vidare med förslaget och genomföra några lokala förändringar i turordningsregler för skolsök och skolplacering.

Syftet med den rapport som grundskoleförvaltningens genomfört är att undersöka olika möjligheter att skapa en mer allsidig sammansättning av elever från olika socioekonomiska hemförhållanden på Malmös kommunala grundskolor. Skolsegregationen och boendesegregationen i staden har undersökts och en omvärldsbevakning genomförts. Ett av förslagen är förändrade turordningsregler för skolsök och skolplacering.

Malmö stad vidtar redan idag flera åtgärder för att minska skolsegregationen:

• Fler nya högstadieskolor i centrum, med målet att uppnå ett mer blandat elevunderlag.
  • Möjlighet för friskolorna att ingå i det kommunala skolvalet.
  • Möjlighet för elever i högstadiet att röra sig över staden genom att ge ett kostnadsfritt busskort till de som uppfyller ett avståndskrav på minst fyra kilometer.
  • Lättillgänglig information om skolorna, såväl de kommunala som fristående, för att elever och vårdnadshavare ska ges möjlighet att göra ett bra och informativt skolval.

Därutöver pågår ett systematiskt kvalitetsarbete med fokus på att åstadkomma hög kvalitet i alla skolor; ”varje elevs bästa skola”.

Förändring av urvalsreglerna kommer dock inte att vara aktuellt att gå vidare med för grundskolenämnden.

- Skolsegregationen är en prioriterad fråga och det är viktigt att gå till botten med vad som är möjligt att göra lokalt. Men dels hänger skolsegregationen ihop med den komplexa boendesegregationen, dels är det ett nationellt problem som kräver nationella åtgärder. Genomgripande åtgärder lokalt är inte lösningen på ett omfattande samhällsproblem. Det behöver också finnas ett stöd bland elever och vårdnadshavare för sådana förändringar, något jag inte upplever att det finns idag, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden.

För frågor och kommentarer, kontakta:
Sara Wettergren, 0709-59 17 16

Fakta

Idag har vårdnadshavare till barn som ska börja förskoleklass, eller årskurs 7 och går på en skola där den årskursen inte finns, möjlighet att aktivt söka skola. Om det finns fler sökande än tillgängliga platser fördelas platserna i följande turordning:

• Barn med skyddade personuppgifter
  • Syskonförtur