Hyllievångsparken vinner Malmös stadsbyggnadspris

Hyllievångsparken vinner Malmös stadsbyggnadspris

De 39 nominerade blev till fem finalister som slutade med att Hyllievångsparken kammade hem Malmös stadsbyggnadspris 2024. Ett hedersomnämnande delades ut till Malmö Citadellsgymnasium.

Efter en prisutdelningsceremoni på Lokstallarna i Kirseberg idag stod det klart att Hyllievångsparken blev årets vinnare av stadsbyggnadspriset. Bakom parken står Malmö stads fastighets- och gatukontor i samarbete med landskapsarkitekterna Plot Studio.

Ett hedersomnämnande delades även ut till Malmö Citadellsgymnasium för dess tidlösa, klassiska arkitektoniska uttryck som manifesterar stadens engagemang för utbildning och framtida generationer. Gymnasiet är ritat av Här! Malmö AB och byggaktör är Malmö stads serviceförvaltning.

- Gemensamt för årets pristagare är att de kommer att besökas och nyttjas av väldigt många Malmöbor i flera generationer framöver, och särskilt av våra yngre Malmöbor. Malmö Citadellsgymnasium är ett välkommet bidrag till Citadellskajen som kommer att skapa liv och rörelse på platsen. Hyllievångsparken har något för alla och vi har stort förtroende för att den även fortsättningsvis kommer att utvecklas med både samtiden och framtiden i åtanke, säger Stefana Hoti (MP), juryordförande för stadsbyggnadspriset.

Juryns motivering för Hyllievångsparken

Hyllievångsparken är Hyllies största gröna vardagsrum. Gestaltningen av parken är stark, robust och hållbar för förändring över tid. Involvering och samskapande med boende, skolor och förskolor i området är en viktig del i parkens utveckling. I parken finns något för alla – vackra promenadstråk, grillplatser, självplock av frukt och blommor och en temalekplats som barnen i området varit med och utformat. Fåglar och insekter har också en självklar plats här och parken är utformad med stor omsorg för deras livsmiljöer. Hyllievångsparken lyckas med konststycket att både stärka den lokala kulturen för de som bor i närområdet och samtidigt utgöra en spännande destination som lockar besökare från hela staden. Här erbjuds kvalitativa livsmiljöer för alla och avstånden mellan Malmöborna blir lite kortare.

Juryns motivering för Malmö Citadellsgymnasium

Med genomgående kvalitet i en ny gedigen gymnasieskola manifesteras stadens engagemang för utbildning och framtida generationer. I arbetet med Citadellgymnasiet har detta varit en tydlig målbild för alla inblandade aktörer, vilket också blivit en framgångsfaktor. Skolan har getts ett centralt läge i staden med grannar som Malmöhus fästning, fiskehoddorna och tekniska muséet och med sitt tidlösa, klassiska arkitektoniska uttryck är den en ny pärla längs Citadellskajen. Byggnaden har getts omsorgsfull gestaltning i goda material som kan åldras med värdighet. Invändigt erbjuder gymnasiet fina lärandemiljöer med varierad intensitet och storlek för att passa elevernas olika behov och preferenser. Citadellsgymnasiet är ett ytterligare tillägg i raden av Malmös många välgestaltade skolbyggnader.

Sofia Cronhamn, kommunikatör stadsbyggnadskontoret, 0709-342474

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20