Hemlösa fotografer ställer ut bilder av Malmö på Garaget

Hemlösa fotografer ställer ut bilder av Malmö på Garaget

Med Malmö i blick är ett fotoprojekt som också blivit en utställning. Fotograferna är hemlösa eller före detta hemlösa som berättar om ett annat Malmö än det vi är vana att se. Det som först ser ut att vara en vacker park, en bänk eller ett träd är ur fotografens perspektiv mer än så. Det är busken du i åtta års tid bodde under, bänken där du sov, mörkret du fruktade eller ljuset du hoppades på. Vernissage söndag 18 oktober, kl 15 - 17 på Garaget, Lönngatan 30.

– När jag ser på bilderna jag tagit så blir jag berörd. De har gett mig kontakt med mig själv, med mitt ursprung. De har också gett mig en framtid: jobb, bostad och ett nytt intresse, säger Thomas Nordstrand, en av fotograferna.

Från IT för hemlösa till foto för hemlösa

Åtta personer med egna erfarenheter av hemlöshet har under året gått en kurs i digital fotografering och bildbehandling, under ledning av fotografen Karin Oddner och IT-läraren Joh Nordström. Verksamheten är en utveckling av den välbesökta IT för hemlösa, som startade 2007. Nu ställer fotograferna ut valda bilder på kulturhuset Garaget i Sofielund. Dessutom blir det två temakvällar om hemlöshet.

– Det känns fantastiskt roligt och kanske ännu mer spännande den här gången. Att bilderna visas flera gånger är viktigt för alla inblandade. Inte minst för fotograferna själva, säger Madeleine Candia, enhetschef inom Individ och Familj i stadsdelsförvaltningen Södra innerstaden och även den som initierat projektet.

Mer än bara bilder

Under den gångna sommaren hängde bilderna i restaurangen på Malmö Konsthall. Nu är det dags igen, på kulturhuset Garaget i Sofielund. I anslutning till utställningen arrangeras också två temakvällar kring hemlöshet, med bl a paneldebatt, teaterföreställning och en möjlighet att träffa fotograferna, höra dem berätta om sina bilder och om projektet.

– Detta är en levande utställning, dels för att den inte bara visas en gång, utan faktiskt vandrar vidare. Fotograferna medverkar dessutom själva, inte bara med sina bilder utan även i kringarrangemangen. Det stärker självkänslan och självförtroendet hos dem, vilket är väldigt viktigt, menar Madeleine Candia.

Fotograferna som ställer ut är: Ove Andersson, Bahtijar Asanovic, Bettina Karlsson, Lars Mårtensson, Kenneth Nilsson, Thomas Nordstrand, Christer Parander och Mikael Paulsson.

Med Malmö i blick invigs kl 15.00 söndag 18 oktober 2009 av Svenjohan Davidson, chef för Garaget. Utställningen pågår fram till 31 oktober.

Temakvällar på Garaget kring hemlöshet: torsdag 22 oktober, och tisdag 27 oktober, kl 17 - 21.

Kulturhuset Garaget ligger i Norra Sofielund, adress Lönngatan 30.

Bakom IT för hemlösa och Med Malmö i blick står Stadsdelsförvalntingen Södra innerstaden, Malmö Stad, tillsammans med studieförbundet ABF Malmö. Syftet med verksamheten är att minska den digitala klyftan och öka den sociala inklusionen, känslan av att vara en del av samhället.

Foto: Lars Mårtensson

Kontakt:

Lisbeth Jönsson, verksamhetsansvarig ABF Malmö, 040-35 24 21

Caroline Franzén, informatör, stadsdelsförvaltningen Södra innerstaden, 0733-70 89 11