"Hej Stadsdel!" lovordas i brottsförebyggande tävling

"Hej Stadsdel!" lovordas i brottsförebyggande tävling

Justitieminister Beatrice Ask överlämnade idag ett hedersomnämnande till Malmö stads och polisens satsning "Hej Stadsdel". Det var satsningarna på en bättre och tryggare närmiljö genom medborgardialog som lovordades i den svenska uttagningen till ECPA, the European Crime Prevention Award.

"Hej Stadsdel" är i Malmö mer känt som Hej Kirseberg, som var först ut som pilotprojekt 2007, Hej Limhamn-Bunkeflo eller Hej Södra Innerstaden som sedan följde. Snart är det dags för Hej Oxie.

ECPA avgörs årligen och priset går till det bästa brottsförebyggande projektet i Europa. Tävlingen föregås av en nationell uttagning och finalen arrangeras i år Frankrike. Syftet är att sprida kunskap om framgångsrika brottsförebyggande projekt. Temat för årets tävling är brottsförebyggande på allmänna platser.

- Det är jätteroligt att Hej Stadsdel-projektet bedöms som en bra satsning. När medborgarna får påverka stadsutveckling och skötsel kan vi skapa en mycket bättre och tryggare närmiljö. Att bekräfta att samhället bryr sig om människors synpunkter är viktigt och det påverkar tryggheten, säger gatukontorets Maria Isling, projektledare för Hej Stadsdel-projekten, som drivs av gatukontoret, polisen och en stadsdelsförvaltning.

- I den svenska uttagningen till finalen i Paris vann Stockholmspolisens projekt Mobila poliskontor. Hedersomnämnande fick, förutom "Hej Stadsdel", Ung Kultur 116 från Göteborg, ett klotterförebyggande projekt.

Juryns motivering till nomineringen av "Hej Stadsdel":

"Projektet "Hej Stadsdel" har på ett strukturerat och ambitiöst sätt skapat en medborgardialog om hur förändringar i stadsplaneringen kan öka tryggheten och minska brottsligheten. En databas med synpunkter från boende har bildat utgångspunkt för kommunala och polisiära åtgärder i närmiljön. Projektet har börjat som en pilotstudie i Kirseberg i Malmö. Metoden ska överföras och tillämpas i hela Malmö stad. 0Projektet "Hej Stadsdel" innehåller nya inslag av brottsförebyggande metoder och åtgärderna följs upp med trygghetsmätningar."

För kommentarer och ytterligare information kontakta gatukontorets Maria Isling, projektledare för Hej stadsdels-projekten, 0708-24 15 72.

Läs mer om Hej Stadsdel: www.malmo.se/hejstadsdel

Fastighets- och gatukontoret: Annika Abrahamson