Här föreslås hastighetskameror för ökad trygghet i trafiken

Här föreslås hastighetskameror för ökad trygghet i trafiken

Malmö stad har tillsammans med polisen och Transportstyrelsen utrett möjligheten att sätta upp hastighetskameror för att sänka bilars hastighet och öka tryggheten för alla som rör sig i trafiken. I dag fattade tekniska nämndens arbetsutskott beslut om var de kan komma att sättas upp.

I arbetet med att utse sträckor där hastighetskameror kan bli aktuella har man tittat närmare på olycksstatistik och bilisters benägenhet att köra snabbare än tillåtet. Sju sträckor föreslås få hastighetskameror, varav två på Käglingevägen.

1. Kalkbrottsgatan
  2. Ärtholmsvägen
  3. Limhamnsvägen
  4. Segemöllegatan
  5. Jägersrovägen
  6. Käglingevägen
  7. Käglingevägen

Det är Trafikverket som står för de föreslagna hastighetskamerorna. Parallellt med detta utreds möjligheten för Malmö stad att sätta upp egna hastighetskameror för att ytterligare öka tryggheten i staden.

– En av de viktigaste åtgärderna vi kan vidta för att öka tryggheten i trafiken är att se till att hastigheten sänks. Vi har därför tagit en rad initiativ, som till exempel farthinder och digitala hastighetsskyltar, men tittar samtidigt på fler förslag. Ingen ska känna rädsla eller låta sig begränsas i sitt bostadsområde eller på stan på grund av oro. Att alla ska vara trygga i trafiken är en självklarhet, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande.

– För att trafiksäkerheten i Malmö ska öka är det viktigt att arbeta proaktivt för att hitta lösningar som minskar risken för olyckor. Hastighetskameror är ett effektivt verktyg som får bilister att sänka farten och genom att placera ut dem längst sträckorna som föreslagits ökar därmed tryggheten för både boende och besökare i området, säger Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Håkan Linné, 070-189 36 31