Håll Sverige Rent miljödiplomerar Malmöfestivalen

- Det är otroligt glädjande att Sveriges största stadsfestival tar sitt ansvar som förebild för både besökare och andra arrangörer, säger Emma Andersson, projektledare på Håll Sverige Rent.

Med hjälp av kriterierna för Miljödiplomerat arrangemang har Malmöfestivalen tagit ett helhetsgrepp om hela verksamheten och har satt upp ambitiösa miljömål och åtgärdsprogram. Till exempel har all personal genomgått en miljöutbildning, festivalen övergår till 100 procent förnyelsebar el under festivalen och cyklande ordningsvakter.

- Det är överraskande att vi kom så här långt redan i år. Det känns bra att veta att vi är på rätt spår, säger Karin Karlsson, projektledare för Malmöfestivalen.

Miljöarbetet kommer att synas i festivalens utbud. Rekozonen på Södertull har fokus på ekologisk, närproducerad och etisk mat, På Lilla torg presenterar Good det senaste inom hållbar design och livsstil. På temat Eko, Fair Trade, Återvinning, Vintage och Lokalproducerat presenteras innovativ produktdesign och expo, klädbytardagar och dagliga workshops med Do it yourself. Det kommer också finnas möjlighet att besöka det "klimatsmarta hemmet" utanför stadshuset.

Under 2009 läggs grunden för ett strukturerat kontinuerligt miljöarbete. Det handlar om att se över festivalens miljöpåverkan för att sätta tydliga mål för kommande år. Energi och transporter är prioriterade områden, likaså att se över utbudet av maten på festivalen för att öka andelen ekologisk och närproducerad mat.

- Nu siktar vi ännu högre, vi ska bli Sveriges mest hållbara arrangemang, säger Karin Karlsson.

Diplomet för Miljödiplomerat arrangemang kommer att delas ut i samband med årets festival.

För mer information kontakta:

Karin Karlsson, projektledare, Malmöfestivalen
E-post: karin.k.karlsson@malmo.se

Emma Andersson, Stiftelsen Håll Sverige Rent
E-post: emma.andersson@hsr.se

Som ett led i Malmö stads arbete med hållbar utveckling satsar även Malmöfestivalen på en hållbar profil med målsättning att verka för en ständig förbättring. 100 % förnyelsebar el under festivalen, "Rekozon" på Södertull, cyklande ordningsvakter är några av de miljösatsningar som görs i år. Malmöfestivalen är nu ett av de arrangemang i Sverige som har tilldelats utmärkelsen Miljödiplomerat arrangemang av Stiftelsen Håll Sverige Rent.