Grundskolenämnden vill se likvärdig behovsbedömning av svenska som andraspråk

Grundskolenämnden vill se likvärdig behovsbedömning av svenska som andraspråk

Bedömningen av vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk sker i många fall godtyckligt. Det visar en rapport som grundskolenämnden beställt. Nämnden ger nu förvaltningen i uppdrag att utreda hur riktlinjerna kan förtydligas och harmoniseras. Till följd av granskningen kommer även gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ta initiativ till en liknande genomlysning av ämnet inom gymnasieskolan.

Att såväl elevernas måluppfyllelse som lärarbehörigheten är lägre i svenska som andraspråk (SvA) jämfört med andra ämnen är ett sedan tidigare känt faktum. Utmaningen är nationell, och Malmös skolor inget undantag, Eftersom SvA är avgörande för att få behörighet till gymnasiet, samt en nyckel till ökade resultat även i andra ämnen, gavs grundskoleförvaltningen i juni i uppdrag att titta närmare på vilka faktorer som kan spela in.

Den rapport som presenterades på nämndens sammanträde idag visar att bedömningen av vilka elever som ska läsa SvA respektive svenska i många fall sker godtyckligt på skolorna. Det finns inget tydligt, normerande bedömningsmaterial, vilket innebär att behovsbedömningen inte sker likvärdigt på hela landets skolor. Många av Malmös skolor har efterfrågat bättre stöd och riktlinjer för att kunna arbeta mer likvärdigt i hela staden.

Det har även visat sig att bedömning sällan sker flera gånger under elevens skolgång. Istället fortsätter eleven att läsa SvA under hela grundskolan om hen en gång har börjat. På många skolor saknas det rutiner kring detta.

Rapporten lyfter ett par områden som skulle kunna undersökas vidare på kommunal nivå, som till exempel vilken påverkan rektors och skolledningens kunskap och inställning till ämnet har, hur behörigheten ser ut gällande SvA-lärare, samt hur lärarna arbetar språkinriktat i sin ämnesundervisning.

Grundskolenämnden ger nu förvaltningen i uppdrag att utreda hur Malmö stads riktlinjer kan förtydligas och harmoniseras för att öka likvärdigheten och i förlängningen höja måluppfyllelsen.

- Det är helt klart så att det behövs tydligare nationella riktlinjer för att göra bättre behovsbedömningar av SvA, men vi behöver även gräva där vi står i Malmö och ta reda på hur vi kan förbättra förutsättningarna. SvA är tyvärr ett ämne som inte alltid får det utrymme och den status det förtjänar, men det är oerhört viktigt både för individen och för att öka behörigheten till gymnasiet, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden.

- Alla Malmös elever har rätt till en skola som svarar mot deras behov och låter dem utvecklas så långt de kan. Bristande likvärdighet i SvA-bedömningar, och otillräckliga utvärderingar av befintliga behovsbedömningar, kan få stora konsekvenser för den enskilde eleven. Därför är det här initiativet så viktigt, säger Sanna Axelsson (S), vice ordförande i grundskolenämnden.

Rapporten har även lett gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden till att ta initiativ till en motsvarande genomlysning av ämnet inom gymnasieskolan. Syftet är att åstadkomma en ökad likvärdighet även mellan skolformerna.

- Åtskilliga nationella granskningar har pekat på brister inom SvA under de senaste åren. Rapporten från grundskoleförvaltningen visar att problemen finns även i Malmö. Nu gör vi en liknande granskning av förhållandena på gymnasiet. Likvärdigheten och kvaliteten måste finnas i hela skolsystemet, säger Juan Tadeo-Espitia (S), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

- Skolelever ska få samma behovsbedömning och utbildning oavsett vilken skola de går i och vilken lärare de undervisas av – även på gymnasiet. Därför är det naturligt att även vi tittar hur rutinerna kan tydliggöras och därmed skapa förutsättningar för ökad måluppfyllelse, säger Fredrik Sjögren (L), vice ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden, 0709-59 17 16
Sanna Axelsson (S), vice ordförande i grundskolenämnden, 0704-33 83 33
Juan Tadea-Espitia (S), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, 076-945 56 69
Fredrik Sjögren (L), vice ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, 0704-58 24 44