Gröna torg ett uppskattat initiativ – satsningen blir permanent

Gröna torg ett uppskattat initiativ – satsningen blir permanent

Nobeltorget och Masttorget har sedan förra sommaren haft temporär grönska i form av träd, buskar och perenner i planteringsurnor och kärl. En utvärdering visar att det har varit väldigt uppskattat bland boende och verksamheter i närheten och nu är planen att göra de gröna inslagen permanenta.

Initiativet till planteringarna togs för att tillföra mer grönska till torgen, bidra till biologisk mångfald och för att skapa motståndskraft mot klimatförändringar. I utvärderingen som gjorts, där boende och verksamheter i närområdet har fått komma till tals, är gensvaret överväldigande positivt. 82 procent av de tillfrågade runt Nobeltorget är positiva till förändringen och 96 procent av de tillfrågade runt Masttorget. Det har bland annat sagts att grönskan gör stor skillnad och att den är trevlig att titta på samt att fler personer än tidigare sitter och njuter på torgen.

De gröna inslagen ska nu bli permanenta och framöver kommer förslag på hur en omgestaltning av torgen ska se ut. Utgångspunkten är att skapa mer levande torg med ökad mängd grönska och krontäckning för att gynna människors hälsa och välbefinnande och förbättrad dagvattenhantering. Parallellt med detta ska det undersökas hur andra hårdgjorda platser i Malmö kan omvandlas permanent.

– Vi tog det här initiativet för att visa att fler av Malmös gator och torg kan bli gröna oaser, och det har tagits emot väl. Nu ser vi till att grönskan består samtidigt som vi ser över vilka andra platser som kan behöva fler gröna inslag, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

– Grönare och mysigare torg är en av insatserna för att ersätta sterila och hårdgjorda miljöer. Vi arbetar långsiktigt över hela staden för att göra plats för fler träd och grönska, för att leka och umgås, för fler uteserveringar. På det här sättet får vi en hälsosammare stad som också är bra för den biologiska mångfalden, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

– Efter positiv respons från såväl Malmöbor som näringsidkare står det nu klart att Malmös torg ska vara gröna och fulla av liv. Det gör en stor skillnad för boende i området och förskönar stadsbilden samtidigt som Malmö blir mer motståndskraftigt mot klimatförändringarna, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20