Funkisfestivalen kommer till Malmö

Funkisfestivalen kommer till Malmö

Funkisfestivalen är Sveriges största melodifestival för personer över 15 år med funktionsvariationer. Sedan den första tävlingen 2011 har festivalens popularitet vuxit och är nu ett årligt återkommande evenemang. Det riktar sig till personer med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS.

Malmö blir den första skånska kommunen som deltar i Funkisfestivalen. Målet är att skapa en plattform där så många som möjligt med ett intresse för sång får möjlighet att stå på scen och delta på sina egna villkor. Det syftar till att uppmärksamma personer med funktionsvariationer och kommer att bjuda på en minnesvärd kväll för både deltagare och publik.

Malmö stad planerar att anordna sina egna deltävlingar under hösten 2023 där vinnaren blir stadens representant i semifinalerna till våren. Här avgörs det sedan vilka kommuner som går vidare till den stora finalen i Stockholm 2024.

Föreningen ”Funkisglädje” arrangerar Funkisfestivalen i Malmö i samarbete med funktionsstödsförvaltningen, fritidsförvaltningen och kulturförvaltningen.

– Att få ta plats på den stora scenen och vara stjärna är något som alla oavsett funktionsvariation ska kunna göra i möjligheternas Malmö. Stadens deltagande i Funkisfestivalen är ett led i vårt arbete för att alla Malmöbor ska kunna delta i samhället på lika villkor utifrån sina egna förutsättningar, säger Roko Kursar (L), ordförande i funktionsstödsnämnden.

– Funkisfestivalen ger en unik möjlighet för våra Malmöbor med funktionsnedsättning att visa sina kreativa sidor. Det finns säkert många dolda talanger som nu kan få komma fram, säger Bengt Persson (S), vice ordförande i funktionsstödsnämnden.

– Jag är stolt över att vi kan stötta ett så glädjefyllt kulturevenemang. Jag är också glad över att se en enig nämnd ställa sig bakom att Malmö ska arrangera egna deltävlingar i Funkisfestivalen under hösten, säger Christian Lie (MP), ledamot i funktionsstödsnämnden.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 073-416 64 97.

Bengt Persson nås via Erik Carenholm, pressekreterare (S), 076-851 59 74.

Christian Lie nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.