Fryshuset tilldelas två miljoner kronor för att fånga upp unga

Fryshuset tilldelas två miljoner kronor för att fånga upp unga

Fryshuset Malmö är en populär mötesplats där unga Malmöbor får möjlighet till en meningsfull fritid och råd och stöd för att arbeta eller studera. I dag beviljade kommunstyrelsen organisationen ett stöd på två miljoner kronor som en delfinansiering av den fortsatta verksamheten.

Stiftelsen Fryshuset har funnits i Malmö sedan 2006 och riktar sig framför allt till ungdomar i åldern 13 till 18 år. Här får unga ett tryggt sammanhang, en mötesplats och stöd att komma i arbete eller studier.

Som en del av stadens civilsamhälle bidrar organisationen till att bygga broar mellan kommunen och ungdomar som är i behov av stöd. Fryshuset är också en del av ett nätverk med andra aktörer, så som Samverkan Möllan och BID Sofielund, som arbetar med främjande och förebyggande arbete. Tillsammans med det kommunala fastighetsbolaget MKB har man nyligen öppnat en verksamhet på Sevedsplan för att fånga upp unga som befinner sig i riskzon.

Kommunstyrelsen har stöttat Fryshuset med två miljoner kronor årligen sedan 2020 och ger nu ytterligare två miljoner kronor till verksamheten för 2023.

– Civilsamhället spelar en viktig roll i arbetet med att fånga upp unga och stärka dem, och ge dem verktyg att omvandla drömmar till verklighet. Fryshusets verksamhet är ett bra komplement till kommunens insatser och tillsammans kan vi nå ut till många som behöver stöd, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– En nära och välfungerande samverkan mellan kommunen och civilsamhället är avgörande för att nå de barn och unga som befinner sig i behov av stöd. Genom utökade resurser får Fryshuset bättre förutsättningar att ta ett samordnat helhetsgrepp med sina samarbetsaktörer för att långsiktigt främja sitt viktiga arbete med unga Malmöbor, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Malmös civilsamhälle gör ett viktigt arbete när det gäller att möta och stötta unga Malmöbor som är i riskzonen. De verkar där unga befinner sig och är bra på att bygga förtroende. Genom att stödja Fryshusets verksamhet stärker vi framtidstron hos ett antal unga Malmöbor, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-484624

Roko Kursar nås via Tena Kotvas, politisk sekreterare, 0738-56 79 36

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20