Bild från utställningen Människor på skogen. Foto: Aija Svensson

Fotografen Aija Svensson skildrar Människor på skogen på Stadsarkivet

Den sverigefinska dokumentärfotografen Aija Svensson lyfter fram närvaron av det skogsfinska kulturarvet i nuet med utställningen Människor på skogen. Den 24 februari, på Sverigefinnarnas dag, är det vernissage på Malmö stadsarkiv.

– För mig handlar projektet om en unik kultur som väcker många tankar kring migration, integration och att leva hållbart, säger Aija Svensson.

Finnskogen i Värmland har kallats en av Europas bäst bevarade hemligheter. Hit flyttade tusentals bönder från finska Savolax för drygt fyrahundra år sedan. De fick löfte om flera års frihet från skatt och stora marker om de odlade sina marker i de djupaste skogarna. Med tiden gjorde de sig kända som experter på att få karga områden att blomstra med hjälp av svedjebruk.

Här skapades ett unikt möte mellan språk, sedvänjor och folktro. Idag befolkas finnskogen på nytt, och många av dem som bor och verkar där lever långt ifrån tätort och urban service. Traditionen att leva ett liv i samklang med naturen lever därmed vidare.

– Jag såg ett program om skogsfinnar och blev nästan besatt av att hitta mer information. Det jag sedan fick möta i finnskogen var långt ifrån det jag hade föreställt mig, och värt berätta, säger Aija Svensson.

I utställningen får du möta dagens befolkning i finnskogen och deras djupa relation till dem som levde här förr.

Utställningen visas på Malmö stadsarkiv mellan den 24 februari och 6 april med vernissage klockan 18.30 på öppningsdagen. Fotografen Aija Svensson kommer finnas på plats och berätta om utställningen, som presenteras på både svenska och finska.

Malmö stad är en del av finskt förvaltningsområde vilket bland annat innebär ett större ansvar för att skydda och främja det finska språket och den sverigefinska kulturen. Utställningen har öppningsvernissage på sverigefinnarnas dag, som en del av det arbetet, och i visas i samarbete med Värmlands museum.

Fakta
Sverigefinnar är en av Sveriges fem nationella minoriteter och skogsfinnarna en del av sverigefinsk kultur och historia. Det finns fortfarande över tusen gårdar med finska anor i Sverige och Norge men bara ett fåtal ha kvar sina karaktäristiska byggnader. Därför pågår ett arbete med att göra finnskogen till världsarv.

Jasmina Dizdarevic Cordero

Utvecklingssekreterare, Stadsarkivet