Fortsatt samarbete med Malmö FF:s karriärakademi för att få fler i arbete

Fortsatt samarbete med Malmö FF:s karriärakademi för att få fler i arbete

Malmö stad förlänger samarbetet med Malmö FF:s karriärakademi för att fler Malmöbor ska arbeta.

Malmö FF får 1,84 miljoner kronor per helår för sitt arbete inom Karriärakademin med att matcha arbetssökande Malmöbor med föreningens samarbetspartner.

Samarbetet med Malmö FF:s karriärakademi har pågått sedan 2015 med goda resultat. Insatsen går ut på att rusta arbetslösa Malmöbor för arbete och matcha dem med rekryteringsbehovet hos föreningens företagsnätverk. Målsättningen är att 40 Malmöbor per år ska hitta arbete.

Förlängningen gäller 2021-2022.

– Samarbetet med föreningar är viktigt för att nå Malmöbor i olika miljöer och livssituationer. Vi vet att vi får goda resultat. Den extra satsningen på arbetsmarknad och socialtjänst som kommunledningen beslutade om i budgeten för nästa år gör det här möjligt, säger Sedat Arif (S), ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– För att uppnå stadens mål om att fler Malmöbor ska få egen försörjning behöver staden och civilsamhället tillsammans ta krafttag. Jag är glad över att vi även framöver kommer att stödja Malmö FFs Karriärakademis framgångsrika arbete med att få fler Malmöbor i arbete, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Sedat Arif, 0708-338410, eller via Anders Malmström, pressansvarig, 0768-707952
Joel Laguna, 0733-44-2778