Fortsatt hög behörighet bland Malmös niondeklassare

Fortsatt hög behörighet bland Malmös niondeklassare

Nu har alla elever som gått ut nionde klass i Malmö stads grundskolor fått sina slutbetyg. Den grundläggande gymnasiebehörigheten är fortsatt över 80 procent. En positiv trend är att skillnaden mellan skolor i staden fortsätter att minska.

– Jag är nöjd med det fina arbete som dagligen görs på våra skolor och som lett till att vi även i år har en behörighet på över 80%. Jag är också nöjd med att vi har många skolor som traditionellt har haft ett lägre resultat som nu har höjt sig, säger grundskoledirektör Peter Lindberg.

Andelen gymnasiebehöriga elever till yrkesförberedande gymnasieprogram ökar på hälften av skolorna men minskar något på totalen, från 82,3 procent under vårterminen 22/23 till 81,2 procent, vårterminen 23/24.

Det genomsnittliga meritvärdet för alla elever i årskurs 9 är marginellt högre i år: 229,3 i jämförelse med 228,9 i fjor.

Av de ämnen som krävs för att bli behörig till gymnasiet är det svenska som andraspråk och matematik där störst andel elever inte når godkänt. I båda dessa ämnen har resultatet varit högre de senaste åren jämfört med tidigare.

Grundskoleförvaltningen har sedan tidigare ringat in just svenska som andraspråk och matematik som områden där långsiktiga satsningar behövs för att höja resultatet – ett arbete som redan är igång.

Även om resultaten i år är något lägre än förra året, ser vi en stabil utveckling i skolorna, där vårt mål är att alla elever ska nå gymnasiebehörighet för att lyckas i sina framtida studier och liv. Nu avvaktar vi även resultaten från sommarskolan, vilket brukar höja gymnasiebehörigheten ytterligare, säger Sara Wettergren (L), skolkommunalråd.

Betygsstatistiken är preliminär och resultatet kan komma att öka något när sluträkningen är klar. Nu fortsätter grundskoleförvaltningen analysen av betygsresultatet på både huvudmanna- och skolnivå.

För mer information, kontakta:
            Peter Lindberg, grundskoledirektör
            E-post: peter.11.lindberg@malmo.se