Förskolor premieras för ekologisk mat

Onsdagen den 26 februari 2014 premieras förskolor i Malmö stad som köpt in stor del ekologiska råvaror. Media hälsas välkomna till diplomutdelningen.

Miljöförvaltningen uppmärksammar de förskolor i Malmö stad som köpt in högst andel ekologiska råvaror till sina kök. Kommunalråd Lari Pitkä Kangas delar ut diplom till förskolor vid en ceremoni onsdagen den 26 februari.

Beroende på hur mycket ekologiska råvaror förskolorna köpt in under 2013, får de priserna guld, silver eller brons. Pris till ”Årets raket” delas också ut till två förskolor som ökade sina ekoandelar mest 2013.

- Det finns många goda exempel i Malmös förskolekök som visar vägen hur vi ska nå målet ekologisk skolmat. Nu är det dags att uppmärksamma och prisa de kockar som toppar ligan med att laga mest ekologiskt till Malmös förskolebarn, säger Lari Pitkä-Kangas.

Malmö stads Policy för hållbar utveckling och mat* har bland annat som mål att alla råvaror som köps in till Malmö stads kök ska vara ekologiska år 2020. Diplomen delas ut för att uppmuntra duktiga kockar som kommit längst mot målen. 2013 var andelen ekologiska inköp i hela Malmö stad 41 procent jämfört med 39 procent 2012.

Media hälsas välkomna till diplomutdelningen.

Tid: Onsdagen den 26 februari klockan 14.00 (till cirka 15.30).
Plats: Helix, Nordenskiöldsgatan 17.

Frågor besvaras av:
Lari Pitkä-Kangas (MP), kommunalråd, tel 0734-26 44 81.
Gunilla Andersson, projektledare, tel 040-34 22 29, gunilla.i.andersson@malmo.se
eller Eva Klamméus, kommunikatör tel 040-34 22 15, eva.klammeus@malmo.se