Förbättrad ekonomisk prognos gör att skolnämndernas budget kan stärkas

Förbättrad ekonomisk prognos gör att skolnämndernas budget kan stärkas

Skolnämndernas budget för 2024 förstärks med totalt 93 miljoner kronor av en enig kommunstyrelse. Detta efter att den ekonomiska prognosen för 2024 prognosticerar att kommunens intäkter ökat mer än väntat, och att Malmö stad kommer att uppfylla kravet på ekonomisk balans.

Att den ekonomiska prognosen förbättrats något beror framför allt på att antalet Malmöbor blivit fler än prognosticerat, vilket gör att intäkter från skatter och generella statsbidrag ökar. Antalet invånare per den 1 november 2023 blev cirka 450 fler än de som antogs bo i staden när budgeten beslutades.

Trots de ökade intäkterna prognosticeras fortfarande ett negativt resultat för 2024, men det kan täckas av att staden kan använda medel ur resultatutjämningsreserven, stadens buffert. Resultatutjämningsreserven har byggts upp under tidigare år och kan användas för att utjämna lägre intäkter till följd av lågkonjunktur. Malmö stad ser därför ut att hålla budget och göra ett nollresultat för 2024, trots utmanande tider för Sveriges kommuner och regioner.

Den ekonomiska prognosen som behandlades på dagens sammanträde i kommunstyrelsen visade också att alla tre skolnämnderna kommer att ha en budget i balans under året. Samtidigt innebär kommunens ökade intäkter en positiv avvikelse om 93 miljoner kronor. Nu avsätts de medlem till förskolenämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden som en buffert de kan använda under 2024.

31 miljoner öronmärks till förskolenämnden, 11 till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och 51 miljoner till grundskolenämnden. Av de 11 miljonerna som öronmärkts till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden så går 3 miljoner särskilt till att kompensera för att de har skapat en central reserv på den summan för att hantera framtida friskolenedläggningar. Under 2023 tvingades Malmö stad att med kort varsel hantera att två fristående gymnasieskolor som efter omfattande kritik fått sina tillstånd återkallade, och lösa utbildningsplatser för de elever som plötsligt stod utan skolplats.

- I en svår tid är det självklart att värna Malmös barn och elever. Det är tack vare Malmö stads goda finanser som vi nu kan öronmärka mer resurser till alla tre skolnämnderna, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Trots utmanande tider prognostiserar vi i Malmö bättre resultat än väntat och därmed en budget i balans. Det är ett kvitto på stadens motståndskraft och goda ekonomiska hushållning som också möjliggör att vi kan skjuta till ytterligare resurser för att stärka skolan och barnomsorgen för Malmös alla barn och unga, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- Vi prioriterar välfärden och alla Malmöbarns rätt till en bra skolgång. Det gjorde vi i Malmö stads budget för 2024, och det gör vi även nu när det ekonomiska läget ljusnar. För mig är det viktigt och självklart att förskolan, skolan och våra gymnasie- och vuxenutbildningar får ta del av de extra intäkter som kommunen får, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner:

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 25)