Fler insatser för ökad trafiksäkerhet i Västra Sorgenfri – särskild skolgata ny metod under läsåret

De tillfälliga farthinder som finns i Västra Sorgenfri i centrala Malmö kommer fortsatt att finnas kvar för att öka trafiksäkerheten. Samtidigt kommer nya asfaltsgupp och en särskild skolgata att anläggas som en del av arbetet med att öka tryggheten.

Mäster Danielsgatan, Hantverkargatan och S:t Knuts väg i Västra Sorgenfri har sedan 2023 varit i fokus för flera insatser för ökad trafiktrygghet med bland annat tillfälliga farthinder, parkeringsförbud och så kallade trafiköar för att smalna av gator. Efter en utvärdering har tekniska nämndens trafikutskott beslutat att förlänga de tillfälliga farthindren på Mäster Danielsgatan i ytterligare två år samt anlägga asfaltsgupp på Hantverkaregatan och S:t Knuts väg.

Parallellt med insatserna införs en särskild skolgata på Mariagatan utanför Sorgenfriskolan för att begränsa biltrafiken ytterligare och öka tryggheten för barnen som rör sig runt skolan och i området. I samband med detta enkelriktas också delar av Mäster Eriks plan. Mariagatan är en av två gator i Malmö som under läsåret 2024-2025 kommer att testa den här metoden utanför skolor. Den ska sedan utvärderas.

– Malmö ska vara en trygg, säker och trevlig stad för både boende och besökare. Framför allt ska barn och deras föräldrar känna att skolmiljön och vägen till och från skolan är säker. Med de här insatserna skapar vi en stadsmiljö som ökar barnens rörelsefrihet och allas trygghet, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande.

– Hetsig och osäker biltrafik är en jätteviktig faktor bakom otrygghet i våra bostadsområden och är även en stor del i att både barn och vuxna väljer bort att cykla eller gå i stan. Säkrare gator med lägre hastigheter gör staden både trevligare och mer hälsosam för Malmöborna. De nya skolgatorna är också ett av flera sätt som vi gör det tryggare för Malmös barn att välja cykeln eller att gå till skolan, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande tekniska nämnden.

– Vi fokuserar på att skapa en stad med god och säker framkomlighet för såväl gående och cyklister som för biltrafik. Genom nya asfaltsgupp och en särskild skolgata i Västra Sorgenfri tar vi ytterligare steg för att göra stadsmiljön säkrare för barn på väg till skolan, samtidigt som vi förbättrar säkerheten och trivseln för alla som rör sig i området, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20