Eurovision-fest i hela Malmö

Från Slagthuset via Gustav Adolf torg till Folkets Park. Eurovision Song Contest kommer göra avtryck i hela Malmö.

Gustav Adolf torg blir centrum för ESC när tävlingen kommer till Malmö. Där kommer Eurovision Village husera. Mellan den 11-18 maj kommer ett färgstarkt scenkonstprogram presenteras. Den läckra tältlösningen på torget blir förhoppningsvis en självklar mötesplats för Malmöbor och tusentals tillresta besökare, det är även huvudsponsorernas plats där en mängd olika aktiviteter komma att äga rum, dag som kväll. På Gustav Adolfs torg kommer många av årets ESC-tävlande artister att framträda.

- Det här har vi kämpat mycket för. Det är viktigt för oss som värdstad. Att alla skåningar och tillresta vid något tillfälle har chansen att gratis se och uppleva alla de tävlande artisterna. Det tycker vi är ett wow-moment, säger Karin Karlsson, Malmö Stads och Region Skånes huvudansvarige projektledare. Robin Stjernberg och Charlotte Perelli inleder festligheterna på lördagen med ett gemensamt framträdande. Sen blir det pratshow med Miriam Aïda, dj:s, dansföreställningar, storbildsvisning och mycket mer.

En annan mycket viktig mötesplats blir Folkets Park. Där kommer det finnas något för alla. Oavsett om man är schlagernörd eller ej. På Moriska paviljongen anordnas Euro Fan Café, en mötesplats helt tillägnad de största fansen. Några av höjdpunkterna är BigQuiz, den största Eurovision-quiznatten någonsin där stora överraskningsartister utlovas och Null points night, en hyllningskväll till alla 0-poängarna genom tiderna. På Amiralen flyttar Wonk in och anordnar bland annat konserter med Martin Rolinski och Loreen. Ute i Parken kommer det bjudas på allsång, Behrang Miri och Worldvision. Den stora publikdragaren kommer dock storbildsvisningarna av semifinalerna och finalen vara.

Flera aktörer i staden kommer att ha ESC-anpassat program. Ett exempel är Club Euphoria på Slagthuset som har ett späckat program mellan 6-18 maj. Djs varje kväll och visningar av semifinalerna och finalen.

Programmet presenteras 15.30 på Rådhuset av följande:

Karin Karlsson, Huvudansvarig projektledare Eurovision Song Contest, Malmö stad och Region Skåne.

Erland Weerasinghe, projektledare för platser,

Ditte Nielsen, Producent för scenprogram och pop-up events.

Bifogat hittar ni de program för Folkets Park och Eurovision Village. Programmen är inte kompletta. För senaste nyhet och uppdateringar, se malmotown.com

Kontakt: Huvudansvarig projektledare Eurovision Song Contest, Malmö stad och Region Skåne, Karin Karlsson 0709 34 13 94