Elitryttare till Malmö City Horse Show

Elitryttare till Malmö City Horse Show

I fyra dagar, under hela Kristi himmelfärds helgen, är det Malmö City Horse Show. Där görs världscupen i fälttävlan upp under lördagen och söndagen. På fredagen är det nationell banhoppning för häst med elitryttare som Maria Gretzer. Efter tävlingen på fredag anordnas en presskonferens där Maria Gretzer finns med. Till presskonferensen kommer också Gunilla Fredriksson, Sveriges nya förbundskapten i fälttävlan, tillsammans med några av de svenska fälttävlansryttarna. Presskonferensen hålls på Handikappbadet klockan 14.00 på fredag den 22 maj. Representanter för Malmö City Horse Shows tävlingsledning finns också på plats.

De tre momenten som ingår i fälttävlan, dressyr, terräng och banhoppning genomförs under lördagen och söndagen. Det är Nordens enda världscup i fälttävlan. Ryttare från nio nationer tävlar på den trestjärniga banan vid havet i Malmö.

De svenska fälttävlansekipagen som kommer till Malmö är Anna Nilsson på Luron, Anneli Persson på Lupin, Katrin Norling på Pandora Emm, fjolårssegraren Viktoria Carlebäck rider i år en annan häst, Moustic de Canta, och Niklas Lindbäck startar med två hästar, Mister Pooh och Olivia.

- Med Malmö City Horse Show har Sverige en deltävling i världscupen även i fälttävlan och det är roligt. Både för att våra ryttare kan rida fälttävlan på hög nivå på hemmaplan, men också för att vi kan bjuda in utländska ryttare att tävla hos oss, säger Lotta Amnestål informationschef på Svenska Ridsportförbundet.

Redan på torsdag startar Malmö City Horse Show med regionala hopptävlingar för ponny. Det är den sista deltävlingen i Sveland Cup. På fredagen fortsätter hopptävlingarna med nationella klasser för häst där svensk elit är representerad.

Under alla fyra dagarna blir det många olika aktiviteter på området. Till exempel blir det ponnygalopp där små pigga shetlandsponnyer möts. Det är inte bara hästar som tävlar i hoppning utan även kaniner. Det blir agility för hundar och för råttor. Det blir körtävlingar med häst och vagn och mycket mer. Sydskånska kennelklubben, Skånska körsällskapet, Husartroppen i Malmö och Malmös fem ridklubbar har ett stort område fullt av aktiviteter. Det finns också ett marknadsområde med försäljning av med mat och av häst- och hundsportprylar. Det är fri entré alla dagarna.

För mer information kontakta:
Viveca Byhr Lindén, projektledare, Malmö stad,040-341414, 0709-341414
www.malmo.se/malmocityhorseshow